Ekim ayının ilk haftasında Antalya’ya 1206 uçuşla 250 bin ziyaretçi geldi. Gelen ziyaretçilerin oranında Rusya açık ara önde giderken, ekim ayının ilk haftasının eylülün ilk haftasından daha iyi olduğu belirtildi.
Rusya 144 binle lider
NBK Turizm Genel Müdürü Recep Yavuz’un kendi bloğunda paylaştığı verilere göre, ekim ayının ilk haftasında Antalya’ya gelen 250 bin turistin 144 bini Ruslardan oluştu. Onu, 39 binle Ukrayna, 21 binle Almanya, 11 binle İsviçre ve 7 binle İngiltere takip etti. Ekimin ilk haftasında Rusya’dan 500, Ukrayna’da 200, Almanya’dan 163, İsviçre’den 60 ve İngiltere’den 119 uçuş yapıldı.
Recep Yavuz, İngiltere’nin Türkiye’yi karantina listesine almasıyla birlikte bu pazardaki ani yolcu düşüşünün, Rusya’da yaşanan artışla telafi edildiğine dikkat çekti.
Yıl geneli turist sayısı 2,5 milyona ulaştı
1 Ocak 7 Ekim tarihleri arasında Antalya’ya gelen ziyaretçi sayısı ise 2,5 milyona ulaştı. Bu dönemin lideri de 1 milyon 105 bin turistle Rusya olurken, onu 452 binle Ukrayna, 339 binle Almanya, 208 binle İngiltere ve 64 binle Polonya takip etti.
Akdeniz Bölgesi’ndeki ihracatçılar normalleşme sürecinin başlamasından sonra en yüksek ihracatını 924 milyon 166 bin dolarla eylülde gerçekleştirdi.
Dünya gazetesinin haberine göre ; Akdeniz İhracatçı Birlikleri’nin (AKİB)bünyesindeki 8 birlikten 5’i, eylül ayında ihracatını artırdı. AKİB’in en fazla ihracat artışı yakaladığı ülkeler ABD, İspanya ve Hollanda oldu. AKİB Koordinatör Başkanı Huriye Yamanyılmaz, “COVID-19 salgını sürecinde haziran ayından itibaren başlayan yeni normalde en yüksek ihracat rakamına eylül ayında ulaştık. Eylülde ağustos ayına kıyasla ihracatımızı yüzde 22,55 oranında artırdık” dedi.
Türkiye’nin eylül ayındaki ihracatının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4,8 artışla 16 milyar 13 milyon dolar olarak gerçekleştiğini ve Cumhuriyet tarihinin en yüksek eylül ayı ihracat rakamına ulaşıldığını söyleyen AKİB Koordinatör Başkanı Huriye Yamanyılmaz, “Ülkemiz eylül ayında ağustosa göre yüzde 22,1 oranında yükseliş yakaladı. Ağustos ihracatı 754 milyon dolar olan Birliğimiz eylülde 924 milyon 166 bin dolarlık dış satıma ulaştı. Son iki aylık kıyaslamada Bölgemizin ihracat artış performansı yüzde 22,55 olarak gerçekleşti. Ülke ortalamasının 1,5 puan üzerinde artış elde ettik. Eylül ayında hazır giyim ve konfeksiyonda yüzde 29, hububat bakliyatta yüzde 16, yaş meyve sebzede yüzde 16, tekstilde yüzde 12 ve mobilyada yüzde 8 artış sağladık” diye konuştu.
“Pandemi kaynaklı kayıplarımızı telafi ediyoruz”
Eylülde Türkiye geneli ihracattan yüzde 6,2 pay alan AKİB’in en fazla ihracatı 240 milyon dolar değer ile Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği’nin gerçekleştirdiğini ifade eden Yamanyılmaz, Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’miz 233,6 milyon dolar değer ile ikinci, ihracatını yüzde 16 artıran Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin ise 95,9 milyon dolar ile üçüncü olduğunu belirtti. Yamanyılmaz, “Pandemi kaynaklı kayıplarımızı telafi etmeyi ve 2020 yılını kayıpsız kapatmayı hedefliyoruz. Hazirandan bu yana elde ettiğimiz rakamlar bu hedefe ulaşacağımızın güçlü işaretlerini veriyor” diye belirtti.
“En fazla ihracat artışı ABD pazarında”
AKİB’in ana pazarlarını Avrupa Birliği ülkelerinin oluşturduğunu ancak bölge ihracatçılarının son süreçte ABD pazarında da günden güne güçlendiğini vurgulayan Huriye Yamanyılmaz, şöyle devam etti: “Eylül ayında en fazla dış satımı, 91,6 milyon dolar ile Irak, 66,8 milyon dolar ile İspanya ve 44,1 milyon dolar değer ile ABD’ye gerçekleştirdik. İhracatımızı en fazla artırdığımız ülkelerin başında yüzde 98 artış ile ABD yer aldı. Bunu yüzde 86 artış ile İspanya, yüzde 54 artış ve 23,6 milyon dolar ile Hollanda takip etti. Fas, Fransa, Rusya, Birleşik Krallık ve Romanya pazarlarında da dikkat çeken ihracat artışları gerçekleştirdik.”
“İhracat şampiyonları listesine 83 üyemiz girmeyi başardı”
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından 18’incisi gerçekleştirilen Türkiye’nin İlk 1000 İhracatçısı 2019 Araştırması’nda ihracat şampiyonları listesine AKİB’den 83 firmanın girme başarısı gösterdiğini belirten Yamanyılmaz, “Türkiye Petrol Rafinerileri A.Ş. genel klasmanda 3 milyar 511 milyon dolar ile Türkiye’nin en fazla ihracat gerçekleştiren üçüncü firması oldu. TİM 1000 listesinde yer alan firmaların toplam 103 milyar dolarlık ihracatından AKİB, 11 milyar dolarlık ihracatı ile yüzde 10,67 pay aldı. Birliğimiz; hububat bakliyat, demir çelik ve tekstil sektörleri ile öne çıktı. En fazla firma ile temsil edilen sektörlerden hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar sektöründen 21 firmamız, demir çelik sektöründen 14 firmamız, tekstil ve ham maddeleri sektöründen 13 firmamız listede yer aldı.
COVID-19 salgınının gelişinin ardından, havalimanlarında yapay zeka uygulama fırsatları arttı.
COVID-19 salgınının gelişinden bu yana, endüstri yorumcuları ortak bir temayı paylaştı – işletmelerin önümüzdeki zorlu zamanlarla yüzleşmek için daha akıllı teknoloji kullanması ve esnek olması gerekiyor.
Havaalanları için bu yeni bir şey değil. Operasyonların dijitalleşmes uzun zamandır gündemde.
Yapay zeka (AI), maliyet verimliliğinden gelişmiş esneklik ve yolcu deneyimine kadar sektördeki birçok gelişen sorunun cevabı olarak ilan edildi. Yine de, Yapay zeka’nın benimsenmesi yavaş olacak.
Check-in’den temizlik robotlarına ve danışma robotlarına kadar yeniliklerlerden oluşan yaratıcı akıllı otomasyonun potansiyeli yetersiz görülüyordu.
Ardından koronavirüs geldi. Operasyonel planlama, değişken uçuş programları, yeni sağlık taramaları ve mesafe gereksinimlerinden etkilenen,tümü bütçe ve personel kısıtlamalarıyla birleştirildi.
Sonuç olarak, havalimanlarının yapay zekayı öncelik listelerinin en üstüne yerleştirmekten başka seçeneği yoktur. Ne kadar fazla operasyonel veri yakalayıp merkezileştirebilirse, operasyonlara bir miktar kesinlik kazandırabilir ve yolcu güvenini yeniden inşa edebilirler.
Öyleyse salgın, havacılık endüstrimizdeki yapay zekanın geleceği için çok önemli bir dönem yaratmış olabilir mi?
Havalimanındaki verilerin toplanmasını genişletip otomatikleştirebilmek ve ardından bunları akıllıca analiz edip yorumlayabilmek, operatörlerin yapay zeka yeteneklerinden büyük değer elde edebilecekleri bir alandır.
Yapy zeka, büyük miktarda veriyi işleyen ve kalıpları tanımlayan güçlü algoritmalar kullanır. Bir havalimanında bunlar, kuyruk uzunluğu, verimlilik ve kaç güvenlik şeridinin açık olduğu gibi faktörleri analiz ederek işlemenin ne kadar süreceğini tahmin etmek için kullanılır.
Pandemiden önce insanlar, otomasyonun iş kaybına neden olabileceğinden endişeliydi. Şimdi, yapay zekanın toparlamma sürecine yardımcı olan en önemli şey olabileceğine dair artan kanıtlar var.