7 Haziran 2020 Pazar

ANKARA’dan YURT DIŞINA DİREK UÇUŞLAR Ankara Esenboğa Havalimanı’nda koronavirüs tedbirleri nedeniyle bir süredir gerçekleşmeyen yurt dışı direkt uçuşlar, 11 Haziran’da başlıyor. İlk direkt uçuş saat 08.55’te Berlin Tegel Havalimanı’na gerçekleştirilecek. Koronavirüs tedbirlerinin hafifletilerek devam ettiği normalleşme süreciyle birlikte uzun bir aranın ardından yurt içi uçuşları haziran başından itibaren başlamıştı. Şimdi ise yurt dışı uçuşlarının yapılacağı ülkeler belli oldu. Başkent’ten yurt dışına ilk direkt uçuş 11 Haziran perşembe günü saat 08.55’te TK7732 sefer sayılı AnadoluJet uçağı ile Almanya’nın Berlin kentindeki Tegel Havalimanı’na gerçekleştirilecek. Pegasus ise 15 Haziran’dan sonra Ankara çıkışlı yurt dışı uçuşlarını başlatacak. Sağlık Bakanlığı’nca 20 Mayıs’ta alınan karar çerçevesinde yurt dışından planlı uçuşlarla ülkeye gelen vatandaşların 14 günlük izolasyonları, havalimanlarında yapılan muayeneleri sonrasında, kendi evlerinde devam edecek. TEMASSIZ BİLET VE KONTROL 1 Haziran’da iç hat seferlerinin başladığı Esenboğa Havalimanı’nda dış hat uçuşları için de hazırlıklar tamamlanmış durumda. Yolcuların havalimanı girişinden uçağa bininceye kadar kullanacakları alanlara sosyal mesafe kuralına uygun çizgi çekildiği havalimanında, görevlilerin bulunduğu gişelere de yolcularla teması önlemek için şeffaf plakalar konuldu. Girişte termal kameralar ile ateşleri ölçülerek alınan yolcular, sosyal mesafe kuralına uygun şekilde kırmızı çizgilerde bekleyerek ilk güvenlik noktasından geçebiliyor. İlk güvenlik noktasından geçen yolcular uçuş biletlerini almak için ilgili firmaya giderek, kimliğini bilet makinesine okutup temassız şekilde alabiliyor. Ardından 2’nci güvenlik kapısından geçen yolcular, yine temassız bir şekilde vücut tarama cihazından geçiyor. CEZASIZ DEĞİŞİM VEYA AÇIĞA ALMA THY 20 Haziran tarihine kadar alınacak biletler için esnek seyahat imkânlarının sunulacağını belirterek şu açıklamayı yaptı: “20 Haziran 2020’ye kadar alacağınız biletlerinizi 31 Aralık 2021 tarihine kadar yapılacak başka bir uçuş için değiştirebilir ya da tarihini daha sonra belirlemek üzere biletinizi açığa aldırabilirsiniz. Detaylı bilgi için esnek seyahat sayfamızı incelemeyi unutmayın.”

Ankara Esenboğa Havalimanı’nda koronavirüs tedbirleri nedeniyle bir süredir gerçekleşmeyen yurt dışı direkt uçuşlar, 11 Haziran’da başlıyor. İlk direkt uçuş saat 08.55’te Berlin Tegel Havalimanı’na gerçekleştirilecek.

Koronavirüs tedbirlerinin hafifletilerek devam ettiği normalleşme süreciyle birlikte uzun bir aranın ardından yurt içi uçuşları haziran başından itibaren başlamıştı. Şimdi ise yurt dışı uçuşlarının yapılacağı ülkeler belli oldu. Başkent’ten yurt dışına ilk direkt uçuş 11 Haziran perşembe günü saat 08.55’te TK7732 sefer sayılı AnadoluJet uçağı ile Almanya’nın Berlin kentindeki Tegel Havalimanı’na gerçekleştirilecek. Pegasus ise 15 Haziran’dan sonra Ankara çıkışlı yurt dışı uçuşlarını başlatacak. Sağlık Bakanlığı’nca 20 Mayıs’ta alınan karar çerçevesinde yurt dışından planlı uçuşlarla ülkeye gelen vatandaşların 14 günlük izolasyonları, havalimanlarında yapılan muayeneleri sonrasında, kendi evlerinde devam edecek.

TEMASSIZ BİLET VE KONTROL

1 Haziran’da iç hat seferlerinin başladığı Esenboğa Havalimanı’nda dış hat uçuşları için de hazırlıklar tamamlanmış durumda. Yolcuların havalimanı girişinden uçağa bininceye kadar kullanacakları alanlara sosyal mesafe kuralına uygun çizgi çekildiği havalimanında, görevlilerin bulunduğu gişelere de yolcularla teması önlemek için şeffaf plakalar konuldu. Girişte termal kameralar ile ateşleri ölçülerek alınan yolcular, sosyal mesafe kuralına uygun şekilde kırmızı çizgilerde bekleyerek ilk güvenlik noktasından geçebiliyor. İlk güvenlik noktasından geçen yolcular uçuş biletlerini almak için ilgili firmaya giderek, kimliğini bilet makinesine okutup temassız şekilde alabiliyor. Ardından 2’nci güvenlik kapısından geçen yolcular, yine temassız bir şekilde vücut tarama cihazından geçiyor.

CEZASIZ DEĞİŞİM VEYA AÇIĞA ALMA

THY 20 Haziran tarihine kadar alınacak biletler için esnek seyahat imkânlarının sunulacağını belirterek şu açıklamayı yaptı: “20 Haziran 2020’ye kadar alacağınız biletlerinizi 31 Aralık 2021 tarihine kadar yapılacak başka bir uçuş için değiştirebilir ya da tarihini daha sonra belirlemek üzere biletinizi açığa aldırabilirsiniz. Detaylı bilgi için esnek seyahat sayfamızı incelemeyi unutmayın.”



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/377d9Q0
via IFTTT

THY’den Uçuş Aksaklıkları Hakkında Bilgilendirme Türk Hava Yolları’nın web sayfasında yayınlanan Uçuş aksaklıkları hakkında bilgilendirme paylaşımı aşağıdadır. Değerli yolcularımız, Türkiye olarak COVID-19 küresel salgınında vermiş olduğumuz başarılı mücadelenin ardından normalleşme adımları atarken, biz de sizleri yeniden dünyanın dört bir yanına ulaştırabilmek adına tüm gücümüzle çalışmaya devam ediyoruz. Küresel salgının gelmiş olduğu noktada dünya genelinde devam eden belirsizlik, uçuşlarımızı gerçekleştirdiğimiz pek çok ülkenin uçuş kısıtlamalarında sıklıkla kısa süreli değişikliklere sebep olmaktadır. Bu sebeple planladığımız bazı yurt dışı uçuşlarında son dakika değişiklikleri ve iptaller oluşabilmektedir. Uluslararası otoriteler ve varış ülkelerinin seyahat kısıtlamaları izin verdiği sürece planladığımız tüm uçuşlarımızı gerçekleştirmeyi sürdürüyoruz. Elimizde olmayan sebeplerle meydana gelen uçuş aksaklıkları, çağrı merkezimizde olağanüstü bir yoğunluk oluşturmaktadır. Çağrı merkezi ekibimiz taleplerinizi karşılamak için yoğun bir çaba harcamaktadır. Yoğunluktan etkilenmemek için uçuşunuza 72 saatten daha fazla bir süre varsa çağrı merkezimizle önümüzdeki günlerde iletişime geçmenizi rica ederiz. Bilet işlemlerinizi vakit kaybetmeden gerçekleştirmek için internet sitemizi ve mobil uygulamamızı ziyaret edebilirsiniz. Konuya ilişkin güncellemeleri sizlere aktarmayı sürdüreceğiz. Anlayışınız için teşekkür ederiz. Saygılarımızla.

Türk Hava Yolları’nın web sayfasında yayınlanan Uçuş aksaklıkları hakkında bilgilendirme paylaşımı aşağıdadır.

Değerli yolcularımız,

Türkiye olarak COVID-19 küresel salgınında vermiş olduğumuz başarılı mücadelenin ardından normalleşme adımları atarken, biz de sizleri yeniden dünyanın dört bir yanına ulaştırabilmek adına tüm gücümüzle çalışmaya devam ediyoruz.

Küresel salgının gelmiş olduğu noktada dünya genelinde devam eden belirsizlik, uçuşlarımızı gerçekleştirdiğimiz pek çok ülkenin uçuş kısıtlamalarında sıklıkla kısa süreli değişikliklere sebep olmaktadır. Bu sebeple planladığımız bazı yurt dışı uçuşlarında son dakika değişiklikleri ve iptaller oluşabilmektedir. Uluslararası otoriteler ve varış ülkelerinin seyahat kısıtlamaları izin verdiği sürece planladığımız tüm uçuşlarımızı gerçekleştirmeyi sürdürüyoruz.

Elimizde olmayan sebeplerle meydana gelen uçuş aksaklıkları, çağrı merkezimizde olağanüstü bir yoğunluk oluşturmaktadır. Çağrı merkezi ekibimiz taleplerinizi karşılamak için yoğun bir çaba harcamaktadır.

Yoğunluktan etkilenmemek için uçuşunuza 72 saatten daha fazla bir süre varsa çağrı merkezimizle önümüzdeki günlerde iletişime geçmenizi rica ederiz.

Bilet işlemlerinizi vakit kaybetmeden gerçekleştirmek için internet sitemizi ve mobil uygulamamızı ziyaret edebilirsiniz.

Konuya ilişkin güncellemeleri sizlere aktarmayı sürdüreceğiz. Anlayışınız için teşekkür ederiz.

Saygılarımızla.



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/2BH5qwt
via IFTTT

TORONTO İSTANBUL TAHLİYE UÇUŞU Toronto Türk Konsolosluğundan yapılan yazılı açıklama ile 8 Haziran 2020 tarihindeki TK6882 özel uçuşu ile ilgili bilgiler paylaşıldı. ÖNEMLI DUYURU Vatandaşlarımızdan gelen yoğun talep üzerine 8 Haziran 2020 Pazartesi yerel saatle 19:50’de THY tarafından Toronto-İstanbul özel seferi (TK6882) düzenlenecektir. Bahse konu sefere yalnızca T.C. vatandaşları ve Türkiye’de ikamet izni bulunanlar kabul edilecektir. Kanada makamlarından uçuş izni işlemleri tamamlandığında biletler satışa çıkacaktır. Sefere katılmak isteyenlerin biletlerini THY internet sitesinden (www.thy.com) veya THY çağrı merkezinden (Kanada: + 18008748875, Türkiye: 4440849) en kısa sürede temin etmeleri gerekmektedir. Biletleme işlemlerine ilişkin sorular için yto.info@thy.com e-posta adresinden THY Toronto Ofisi ile temas kurulabilecektir. pic.twitter.com/dx6QcwjEKf — TorontoTurkConsG (@TorontoTurkCons) June 6, 2020

Toronto Türk Konsolosluğundan yapılan yazılı açıklama ile 8 Haziran 2020 tarihindeki TK6882 özel uçuşu ile ilgili bilgiler paylaşıldı.

ÖNEMLI DUYURU

Vatandaşlarımızdan gelen yoğun talep üzerine 8 Haziran 2020 Pazartesi yerel saatle 19:50’de THY tarafından Toronto-İstanbul özel seferi (TK6882) düzenlenecektir.


Bahse konu sefere yalnızca T.C. vatandaşları ve Türkiye’de ikamet izni bulunanlar kabul edilecektir.


Kanada makamlarından uçuş izni işlemleri tamamlandığında biletler satışa çıkacaktır. Sefere katılmak isteyenlerin biletlerini THY internet sitesinden (www.thy.com) veya THY çağrı merkezinden (Kanada: + 18008748875, Türkiye: 4440849) en kısa sürede temin etmeleri gerekmektedir.

Biletleme işlemlerine ilişkin sorular için yto.info@thy.com e-posta adresinden THY Toronto Ofisi ile temas kurulabilecektir.



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3cF4up2
via IFTTT

6 Haziran 2020 Cumartesi

THY ve PEGASUS RAKİPLERİNE GÖRE DAHA AVANTAJLI


via Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3eX8nHv

THY MOBİL UYGULAMASINDAN BİLET DEĞİŞİKLİĞİ


via Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3dCyqDK

THY ve PEGASUS RAKİPLERİNE GÖRE DAHA AVANTAJLI Havacılık, koronavirüs krizinin en ağır vurduğu sektörlerin başında geliyor. Peki THY ve Pegasus bu krizin üstesinden finansal olarak gelebilecek mi? İki havacılık analisti, BBC Türkçe’ye değerlendirdi. Havacılık, koronavirüs krizinin en ağır vurduğu sektörlerin başında geliyor. Dünyanın dört bir yanında krizin ağır bir şekilde seyrettiği bahar aylarında uçuşlar neredeyse durdu. Aynı şekilde Türkiye’de de sektörün en büyükleri olan Türk Hava Yolları (THY) ve Pegasus, yurt içi ve yurt dışı yolcu uçuşlarını son birkaç ay boyunca gerçekleştirmedi. Ancak 1 Haziran itibarıyla koronavirüs kapsamında alınan tedbirlerin gevşetilmesiyle iki şirket de iç hat uçuşlara başladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ise 10 Haziran’dan itibaren kademeli olarak 40 ülkeye uçak seferlerinin başlayacağını açıkladı. Karaismailoğlu, kademeli olarak başlayacak dış hat uçuşlarına ilişkin rotaları şu şekilde paylaştı: 10 Haziran: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Bahreyn, Bulgaristan, Katar, Yunanistan 15 Haziran: Almanya, Avusturya, Azerbaycan, Çek Cumhuriyeti (Çekya), Hırvatistan, Hong Kong, İsviçre, Japonya, Kuzey Makedonya Cumhuriyeti, Litvanya, Macaristan, Polonya, Romanya, Sırbistan, Singapur, Slovenya, Tacikistan 20 Haziran: Hollanda, Kazakistan 22 Haziran: Arnavutluk, Bosna Hersek, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Güney Kore, İrlanda, Karadağ, Kırgızistan, Letonya, Lüksemburg, Norveç, Slovakya ve 25 Haziran: Belçika Peki THY ve Pegasus bu krizin üstesinden finansal olarak gelebilecek mi? Uçuşların yeniden başlamasına rağmen havayolu şirketlerinin tam kapasite ile ne zaman uçmaya başlayacağı ve bu şirketlerin finansal olarak bu krizi nasıl atlatacağı halen tartışılan konular arasında. Havacılık sektörü analistleri olan İş Yatırım Menkul Değerler’den Araştırma Müdür Yardımcısı Esra Şirinel ve Deniz Yatırım Menkul Değerler’den Kıdemli Hisse Senedi Analisti Gaye Yalçın bu konudaki sorularımızı yanıtladı. Koronavirüs krizi Türkiye havacılık sektörü için neden bir risk teşkil ediyor? İş Yatırım Menkul Değerler’den Araştırma Müdür Yardımcısı Esra Şirinel, bu soruya şu şekilde yanıt veriyor: “Nisan ve mayıs aylarında her iki havayolu da salgının yayılmasını önlemek amaçlı ülkelerarası uçuş yasakları nedeniyle filolarını yere indirmek zorunda kaldı. Havayolları uçuş yapmadığı sürece personel giderleri, finansal kiralama ödemeleri ve bazı bakım giderler gibi sabit giderlere katlanmak zorundalar. “Yeni normalde zayıf yolcu talebi, kapasite yönetimi, yeni uçak teslimatlarının ötelenme ihtiyacı ve artan maliyetler göz önünde bulundurulduğunda havayolu sektörünü önümüzdeki en az 1-2 yıl zorlu süreçler bekliyor.” THY’nin ilk çeyrek bilançosu nasıl geldi? THY’nin ilk çeyrek zararı 2020’de geçen yılın aynı dönemine kıyasla %61,5 artarak 2,02 milyar lira oldu. İş Yatırım’dan Esra Şirinel, THY’nin birinci çeyrekte yüzde 20 gerileyen yolcu trafiğinin dolar bazında yolcu gelirlerinde %12 düşüşe neden olduğunu açıklıyor. Diğer yandan Şirinel’e göre bu dönemde THY’nin kargo gelirlerinde ise yükseliş yaşandı: “Salgın sırasında tıbbi malzeme taşımacılığına artan taleple yükselen birim kargo gelirleri, THY kargo gelirlerinin aynı dönemde dolar bazında %15 artmasını sağladı; bu da yolcu gelirlerindeki kaybı kısmen dengeleyerek şirketin konsolide gelirlerinin yıllık bazda %8,5 gerilemesiyle sonuçlandı.” Pegasus’un ilk çeyrek bilançosu nasıl geldi? Pegasus’un ilk çeyrekteki net zararı bir önceki yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 88 artarak 401,5 milyon TL’ye ulaştı. İş Yatırım’dan Esra Şirinel, salgını önlemek amaçlı mart ayı ortasında başlayan uçuş kısıtlamalarının açıklanan 49 milyon euro zararda etkili olduğunu belirtiyor. Şirinel’in paylaştığı verilere göre birinci çeyrekte yolcu sayısı yüzde 10 düştü; ancak yan gelirlerin katkısının artmasıyla (gönüllü bilet iptal bedelleri nedeniyle) toplam satış gelirleri euro bazında sadece yüzde 1 geriledi. THY ve Pegasus, finansal olarak bu krizden nasıl etkilenecek? Deniz Yatırım Menkul Değerler’den Kıdemli Hisse Senedi Analisti Gaye Yalçın, 2020 yılı için THY’nin toplam satış gelirleri ve VAFÖK (Vergi, amortisman, faiz öncesi kâr) rakamının 2020’de TL bazında sırasıyla %11 ve %15 oranlarında daralmasını beklediklerini belirtiyor. Pegasus için ise öngörüleri toplam satış gelirleri ve VAFÖK (Vergi, amortisman, faiz öncesi kâr) rakamının 2020’de TL bazında sırasıyla %18 ve %30 oranlarında daralması. Yalçın, THY için daha düşük oranda bir daralma beklemelerinin sebeplerini şu şekilde sıralıyor: THY’nin kargo operasyonlarının devam etmesi 2020 akaryakıt kullanımının daha düşük bir bölümünün maliyetinin türev enstrümanlarla sabitlenmiş olması Daha geniş bir yurt dışı uçuş ağı bulunmasından dolayı salgının olumsuz etkilerinden yolcu trafiği düşüşü anlamında potansiyel olarak daha az etkilenmesi THY ve Pegasus, finansal olarak bu krizi atlatabilecek güçte mi? İş Yatırım’dan Esra Şirinel, hem THY’nin hem de Pegasus’un yurt dışı rakiplerine kıyasla rekabetçi maliyet yapıları olduğunu söylüyor. “Her iki havayolu da devletin kısa dönem çalışma ödeneği desteğinden üç aylık sürede faydalandı” diyen Şirinel, THY’nin birinci çeyrek itibarıyla 1,8 milyar dolar nakit rezervi bulunduğunu ve maliyet düşürücü tasarruf planları yaptığını vurguluyor. Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın da Pegasus’un yılın birinci çeyreğini 486 milyon euro nakit pozisyonla kapattığını ve alınan önlemler ile aylık sabit ödemelerin 50 milyon eurodan 35 milyon euroya düştüğünü aktarıyor. Yalçın, “Sağlanan yeni krediler sayesinde her iki şirketin de nakit pozisyonunun yıl sonuna kadar yeterli olacağını düşünüyoruz” diyor. Türkiye havacılık sektörünün uluslararası rekabeti nasıl etkilenir? Konuştuğumuz iki analist de yolcu trafiğinin koronavirüs krizi öncesi seviyelere gelmesinin 2-3 yıl süreceği görüşünde. Artan maliyetler ve zayıf yolcu talebi yüzünden hem küresel havacılık sektörü hem de Türkiye’deki havacılık sektörünü zor bir dönemin beklediği açık. Ancak analistler, Türkiye’deki havacılık şirketlerinin rakiplerine göre avantajlı olduğunu düşünüyor. İş Yatırım’dan Esra Şirinel, “Türk havacılık şirketlerinin rekabetçi ve esnek maliyet yapıları ile birçok kriz yönetimi tecrübelerinin olmasının, diğer uluslararası oyunculara kıyasla rekabetçi bir avantaj sağladığını düşünüyorum.” diyor. THY ve Pegasus, koronavirüs krizini atlatabilir mi? Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın da THY ve Pegasus’un benzerlerine kıyasla avantajlı olduğu düşüncesinde. Yalçın, “Havayolu sektöründe arz talep dengesindeki değişimlere bağlı olarak zaman zaman bilet fiyatlarında baskı oluşabiliyor. Bu sebeple düşük maliyet yapısına sahip olan havayolları bu tarz dalgalanmaları daha az hasarla atlatabilmekte” diyerek pandemi sonrası düşük maliyet yapısına sahip olmanın daha da önem kazandığını belirtiyor: “Hem THY hem Pegasus’un yurt dışı benzerlerine kıyasla avantajlı konumda olacağını düşünüyoruz. Son yıllarda düşük maliyetli havayolu modelinin ağırlığını artırmakta olduğunu görmekteydik, yaşanan pandemi sürecinin bu eğilimi destekler nitelikte olması beklenebilir.” Sektörde satın almalar, birleşmeler ve küçülme olur mu? Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın, “Yurt dışında yıllardır devam eden bir konsolidasyon süreci var, pandeminin bu tarz işlemleri artırmasını bekleyebiliriz. Türkiye’de ise yakın gelecek için böyle bir öngörümüz yok.” diyor.

Havacılık, koronavirüs krizinin en ağır vurduğu sektörlerin başında geliyor. Peki THY ve Pegasus bu krizin üstesinden finansal olarak gelebilecek mi? İki havacılık analisti, BBC Türkçe’ye değerlendirdi.

Havacılık, koronavirüs krizinin en ağır vurduğu sektörlerin başında geliyor. Dünyanın dört bir yanında krizin ağır bir şekilde seyrettiği bahar aylarında uçuşlar neredeyse durdu. Aynı şekilde Türkiye’de de sektörün en büyükleri olan Türk Hava Yolları (THY) ve Pegasus, yurt içi ve yurt dışı yolcu uçuşlarını son birkaç ay boyunca gerçekleştirmedi.

Ancak 1 Haziran itibarıyla koronavirüs kapsamında alınan tedbirlerin gevşetilmesiyle iki şirket de iç hat uçuşlara başladı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ise 10 Haziran’dan itibaren kademeli olarak 40 ülkeye uçak seferlerinin başlayacağını açıkladı. Karaismailoğlu, kademeli olarak başlayacak dış hat uçuşlarına ilişkin rotaları şu şekilde paylaştı:

10 Haziran: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Bahreyn, Bulgaristan, Katar, Yunanistan

15 Haziran: Almanya, Avusturya, Azerbaycan, Çek Cumhuriyeti (Çekya), Hırvatistan, Hong Kong, İsviçre, Japonya, Kuzey Makedonya Cumhuriyeti, Litvanya, Macaristan, Polonya, Romanya, Sırbistan, Singapur, Slovenya, Tacikistan

20 Haziran: Hollanda, Kazakistan

22 Haziran: Arnavutluk, Bosna Hersek, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Güney Kore, İrlanda, Karadağ, Kırgızistan, Letonya, Lüksemburg, Norveç, Slovakya ve

25 Haziran: Belçika

Peki THY ve Pegasus bu krizin üstesinden finansal olarak gelebilecek mi?

Uçuşların yeniden başlamasına rağmen havayolu şirketlerinin tam kapasite ile ne zaman uçmaya başlayacağı ve bu şirketlerin finansal olarak bu krizi nasıl atlatacağı halen tartışılan konular arasında.

Havacılık sektörü analistleri olan İş Yatırım Menkul Değerler’den Araştırma Müdür Yardımcısı Esra Şirinel ve Deniz Yatırım Menkul Değerler’den Kıdemli Hisse Senedi Analisti Gaye Yalçın bu konudaki sorularımızı yanıtladı.

Koronavirüs krizi Türkiye havacılık sektörü için neden bir risk teşkil ediyor?

İş Yatırım Menkul Değerler’den Araştırma Müdür Yardımcısı Esra Şirinel, bu soruya şu şekilde yanıt veriyor:

“Nisan ve mayıs aylarında her iki havayolu da salgının yayılmasını önlemek amaçlı ülkelerarası uçuş yasakları nedeniyle filolarını yere indirmek zorunda kaldı. Havayolları uçuş yapmadığı sürece personel giderleri, finansal kiralama ödemeleri ve bazı bakım giderler gibi sabit giderlere katlanmak zorundalar.

“Yeni normalde zayıf yolcu talebi, kapasite yönetimi, yeni uçak teslimatlarının ötelenme ihtiyacı ve artan maliyetler göz önünde bulundurulduğunda havayolu sektörünü önümüzdeki en az 1-2 yıl zorlu süreçler bekliyor.”

THY’nin ilk çeyrek bilançosu nasıl geldi?

THY’nin ilk çeyrek zararı 2020’de geçen yılın aynı dönemine kıyasla %61,5 artarak 2,02 milyar lira oldu.

İş Yatırım’dan Esra Şirinel, THY’nin birinci çeyrekte yüzde 20 gerileyen yolcu trafiğinin dolar bazında yolcu gelirlerinde %12 düşüşe neden olduğunu açıklıyor.

Diğer yandan Şirinel’e göre bu dönemde THY’nin kargo gelirlerinde ise yükseliş yaşandı:

“Salgın sırasında tıbbi malzeme taşımacılığına artan taleple yükselen birim kargo gelirleri, THY kargo gelirlerinin aynı dönemde dolar bazında %15 artmasını sağladı; bu da yolcu gelirlerindeki kaybı kısmen dengeleyerek şirketin konsolide gelirlerinin yıllık bazda %8,5 gerilemesiyle sonuçlandı.”

Pegasus’un ilk çeyrek bilançosu nasıl geldi?

Pegasus’un ilk çeyrekteki net zararı bir önceki yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 88 artarak 401,5 milyon TL’ye ulaştı.

İş Yatırım’dan Esra Şirinel, salgını önlemek amaçlı mart ayı ortasında başlayan uçuş kısıtlamalarının açıklanan 49 milyon euro zararda etkili olduğunu belirtiyor.

Şirinel’in paylaştığı verilere göre birinci çeyrekte yolcu sayısı yüzde 10 düştü; ancak yan gelirlerin katkısının artmasıyla (gönüllü bilet iptal bedelleri nedeniyle) toplam satış gelirleri euro bazında sadece yüzde 1 geriledi.

THY ve Pegasus, finansal olarak bu krizden nasıl etkilenecek?

Deniz Yatırım Menkul Değerler’den Kıdemli Hisse Senedi Analisti Gaye Yalçın, 2020 yılı için THY’nin toplam satış gelirleri ve VAFÖK (Vergi, amortisman, faiz öncesi kâr) rakamının 2020’de TL bazında sırasıyla %11 ve %15 oranlarında daralmasını beklediklerini belirtiyor.

Pegasus için ise öngörüleri toplam satış gelirleri ve VAFÖK (Vergi, amortisman, faiz öncesi kâr) rakamının 2020’de TL bazında sırasıyla %18 ve %30 oranlarında daralması.

Yalçın, THY için daha düşük oranda bir daralma beklemelerinin sebeplerini şu şekilde sıralıyor:

THY’nin kargo operasyonlarının devam etmesi

2020 akaryakıt kullanımının daha düşük bir bölümünün maliyetinin türev enstrümanlarla sabitlenmiş olması

Daha geniş bir yurt dışı uçuş ağı bulunmasından dolayı salgının olumsuz etkilerinden yolcu trafiği düşüşü anlamında potansiyel olarak daha az etkilenmesi

THY ve Pegasus, finansal olarak bu krizi atlatabilecek güçte mi?

İş Yatırım’dan Esra Şirinel, hem THY’nin hem de Pegasus’un yurt dışı rakiplerine kıyasla rekabetçi maliyet yapıları olduğunu söylüyor.

“Her iki havayolu da devletin kısa dönem çalışma ödeneği desteğinden üç aylık sürede faydalandı” diyen Şirinel, THY’nin birinci çeyrek itibarıyla 1,8 milyar dolar nakit rezervi bulunduğunu ve maliyet düşürücü tasarruf planları yaptığını vurguluyor.

Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın da Pegasus’un yılın birinci çeyreğini 486 milyon euro nakit pozisyonla kapattığını ve alınan önlemler ile aylık sabit ödemelerin 50 milyon eurodan 35 milyon euroya düştüğünü aktarıyor.

Yalçın, “Sağlanan yeni krediler sayesinde her iki şirketin de nakit pozisyonunun yıl sonuna kadar yeterli olacağını düşünüyoruz” diyor.

Türkiye havacılık sektörünün uluslararası rekabeti nasıl etkilenir?

Konuştuğumuz iki analist de yolcu trafiğinin koronavirüs krizi öncesi seviyelere gelmesinin 2-3 yıl süreceği görüşünde.

Artan maliyetler ve zayıf yolcu talebi yüzünden hem küresel havacılık sektörü hem de Türkiye’deki havacılık sektörünü zor bir dönemin beklediği açık.

Ancak analistler, Türkiye’deki havacılık şirketlerinin rakiplerine göre avantajlı olduğunu düşünüyor.

İş Yatırım’dan Esra Şirinel, “Türk havacılık şirketlerinin rekabetçi ve esnek maliyet yapıları ile birçok kriz yönetimi tecrübelerinin olmasının, diğer uluslararası oyunculara kıyasla rekabetçi bir avantaj sağladığını düşünüyorum.” diyor.

THY ve Pegasus, koronavirüs krizini atlatabilir mi?

Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın da THY ve Pegasus’un benzerlerine kıyasla avantajlı olduğu düşüncesinde.

Yalçın, “Havayolu sektöründe arz talep dengesindeki değişimlere bağlı olarak zaman zaman bilet fiyatlarında baskı oluşabiliyor. Bu sebeple düşük maliyet yapısına sahip olan havayolları bu tarz dalgalanmaları daha az hasarla atlatabilmekte” diyerek pandemi sonrası düşük maliyet yapısına sahip olmanın daha da önem kazandığını belirtiyor:

“Hem THY hem Pegasus’un yurt dışı benzerlerine kıyasla avantajlı konumda olacağını düşünüyoruz. Son yıllarda düşük maliyetli havayolu modelinin ağırlığını artırmakta olduğunu görmekteydik, yaşanan pandemi sürecinin bu eğilimi destekler nitelikte olması beklenebilir.”

Sektörde satın almalar, birleşmeler ve küçülme olur mu?

Deniz Yatırım’dan Gaye Yalçın, “Yurt dışında yıllardır devam eden bir konsolidasyon süreci var, pandeminin bu tarz işlemleri artırmasını bekleyebiliriz. Türkiye’de ise yakın gelecek için böyle bir öngörümüz yok.” diyor.



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3eX8nHv
via IFTTT

THY MOBİL UYGULAMASINDAN BİLET DEĞİŞİKLİĞİ THY Bilet değişiklik işlemlerinizi mobil uygulaması aracılığıyla kolayca nasıl gerçekleştirebileceğinizi öğrenmek için videomuzu izleyebilirsiniz. Watch our video to see how to easily perform ticket changing procedures via Turkish Airlines mobile application. Bilet değişiklik işlemlerinizi mobil uygulamamız aracılığıyla kolayca nasıl gerçekleştirebileceğinizi öğrenmek için videomuzu izleyebilirsiniz.#TürkHavaYolları pic.twitter.com/7itHr6xVe6 — Türk Hava Yolları (@TK_TR) June 6, 2020

THY Bilet değişiklik işlemlerinizi mobil uygulaması aracılığıyla kolayca nasıl gerçekleştirebileceğinizi öğrenmek için videomuzu izleyebilirsiniz.

Watch our video to see how to easily perform ticket changing procedures via Turkish Airlines mobile application.



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3dCyqDK
via IFTTT