
havacılık haberleri, havayolu şirketleri ve sivil havacılık ile ilgili meraklarınızı gidermeye, bilgilerinizi güncellemeye davet ediyoruz.
13 Mayıs 2020 Çarşamba
Emirates Grubu 2019-20 sonuçlarını açıkladı

Emirates Grubu 2019-20 sonuçlarını açıkladı Grup art arda kar açıklamasının 32. Yılında 1,7 milyar AED (456 milyon ABD Doları) kar kaydetti. 104 milyar AED (28,3 milyar ABD Doları) tutarındaki Grup geliri 1. Çeyrekte Dubai Uluslararası Havaalanının pistinin planlı kapanışından ve 4. Çeyrekte COVID-19 pandemisinden etkilendi. Yılı 25,6 milyar AED (7,0 milyar ABD doları) somut nakit dengesiyle tamamladı. Emirates önceki yıla kıyasla karını %21 arttırarak 1,1 milyar AED (288 milyon ABD doları) kar kaydetti Gelirler DXB pistinin 45 günlük planlı kapanışı ve yolcu uçuşlarının Mart ayında geçici olarak askıya alınmasından etkilenerek %6 düşüşle 92,0 milyar AED’ye (25,1 milyar ABD Doları) geriledi. Uçak filosu büyüklüğü değişmezken, havayolu kapasitesi 59 milyar Mevcut Ton Kilometre (ATKM) seviyesine düştü dnata bir BT şirketi olan Accelya’daki payının satışından elde edilen bir seferlik bir kazanç olan 216 milyon AED (59 milyon ABD doları) içinde olmak üzere 618 milyon AED (168 milyon ABD doları), kar açıkladı Gelirin %72’sini oluşturan uluslararası işlerle birlikte işlerdeki büyümeyi yansıtarak gelir %2 artarak 14,8 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti Karı etkileyenler şunlardır: ticari itibarda bozulma (özellikle Seyahat için) dolayısıyla 164 milyon AED (45 milyon ABD Doları), Thomas Cook’un iflası nedeniyle iptaller (Seyahat ve İkram) dolayısıyla 96 milyon AED (26 milyon ABD Doları), ve COVID-19’un etkisi dolayısıyla (tüm iş bölümleri genelinde) 274 milyon AED (75 milyon ABD Doları) Havaalanı operasyonları ve ikram bölümleri genelinde yeni tesisler ve hizmet imkanlarının eklenmesiyle küresel ayak izi genişledi Emirates Grubu ,büyük ölçüde birinci çeyrekte DXB pistinin planlı kapanışı esnasında azalan operasyonlara ve dördüncü çeyrekte COVID-19 pandemisi nedeniyle uçuş ve seyahat kısıtlamalarının etkisine atfedilebilecek bir gelir azalmasına karşılık, arka arkaya kar elde ettiği 32. yıllına ulaştığını duyurdu. Emirates Grubu, yayınlanan 2019-20 Yıllık Raporunda, 31 Mart 2020’de sona eren mali yıl için, geçen yıla kıyasla %28’lik bir azalmayla 1,7 milyar AED (456 milyon ABD Doları) kar açıkladı. Grubun geliri geçen yılki sonuçlara kıyasla %5’lik bir düşüşle 104,0 milyar AED’ye (28,3 milyar ABD Doları) geriledi. Grubun nakit dengesi büyük ölçüde Şubat 2020’ye kadar güçlü iş performansı ve önceki yıla kıyasla düşük yakıt ücretleri sayesinde geçen yıla göre %15 artışla 25,6 milyar AED (7,0 milyar ABD Doları) oldu. Süregiden pandemi kaynaklı öngörülemeyen iş ortamı nedeniyle ve Grubun likidite pozisyonunu korumak için, Grup geçtiğimiz yıl Dubai Yatırım Kurumu’na açıkladığı 500 milyon AED (136 milyon ABD Doları) temettünün ardından bu mali yıl için temettü açıklamadı. Emirates Havayolu ve Grubu Başkanı ve İcra Kurulu Yöneticisi Ekselansları Şeyh Ahmed bin Saeed Al Maktoum şu açıklamayı yaptı: “2019-20 döneminin ilk 11 ayında, Emirates ve dnata güçlü bir performans gösteriyorlardı ve ticari hedeflerimizi gerçekleştirme yolunda ilerliyorduk. Ancak, Şubat ayının ortasından itibaren COVID-19 pandemisi, ülkelerin sınırlarını kapatması ve katı seyahat kısıtlamaları getirmesiyle uluslararası uçak seyahati talebinde ani ve büyük bir düşüşe neden olarak dünyayı kasıp kavurmaya başladığı için durum hızla değişti. “Pandemi olmasa dahi, sektörümüz her zaman çok sayıda dış faktöre karşı zayıf olmuştur. 2019-20 döneminde ABD Dolarının diğer ana para birimleri karşısında daha da güçlenmesi karlarımızı 1,0 milyar AED seviyesine geriletirken küresel havayolu yük taşımacılığı talebi yılın büyük bir bölümünde yumuşak seyretti ve rekabet kilit pazarlarımızda yoğun hale geldi. “Zorluklara rağmen, Emirates ve dnata, yıl boyunca düşük ortalamalı yakıt fiyatlarıyla birleşen, özellikle yılın ikinci ve üçüncü çeyreğinde ödüllü ürünlerimiz ve hizmetlerimize gösterilen sağlıklı talep sayesinde arka arkaya kar elde ettiğimiz 32 yıla ulaşmıştır. “Her yıl çevikliğimiz ve yeteneklerimiz bakımından sınanıyoruz. Hemen müdahale gerektiren zorluklarla uğraşıp karşımıza çıkan fırsatlardan fayda sağlarken, kararlarımıza her zaman Dubai merkezli karlı, sürdürülebilir ve sorumluluk sahibi bir iş yaratmaya yönelik uzun vadeli hedefimiz kılavuzluk etmiştir. Grup, 2019-20 döneminde yeni uçaklara ve cihazlara, şirket alımlarına, modern tesislere, en son teknolojilere ve çalışan girişimlerine müştereken 11,7 milyar AED (3,2 milyar ABD Doları) yatırım yaptığı halde geçen yılın rekor yatırım harcaması tutarı olan 14,6 milyar AED’nin (3,9 milyar ABD doları) altında kaldı. Ayrıca, topluluklar ve çevresel girişimler yanı sıra gelecekte sektörün büyümesini desteklemek için yetenek ve inovasyonu besleyen geliştirme programlarını desteklemeye yönelik olarak kaynak yatırımı yapmaya devam etti. Kasım ayında yapılan 2019 Dubai Havacılık Fuarında Emirates 50 adet A350 XWB için 16 milyar ABD Doları tutarında ve 30 adet Boeing 787 Dreamliner uçak için 8,8 milyar ABD Doları tutarında sipariş verdi. 2023 yılında beklenen ilk teslimatlarla birlikte, bu yeni uçaklar Emirates’in mevcut filo karmasına eklenecek ve uzun mesafeli merkez modeli içerisinde konuşlandırma esnekliği sağlayacaktır. Emirates’in uzun süredir devam eden modern ve etkin bir filo işletmeye yönelik stratejisi doğrultusunda, bu yeni uçaklar filo yaşını da sektör ortalamasının oldukça altında tutacaktır. Dnata’nın yıl içerisinde yaptığı kilit yatırımlar şunları kapsamaktadır: Vancouver, Houston, Boston, Los Angeles ve San Francisco’da yeni operasyonların açılmasıyla Kuzey Amerika’da ikram kapasitesinin önmeli ölçüde genişletilmesi. dnata ayrıca Birleşik Krallık’ın en büyük uçuş ikram, uçak içi perakende satış ve lojistik şirketinin tek hissedarı olmak için Alpha LSG’nin kalan hisselerinin satın alınmasını da tamamladı. 120 iştiraki genelinde, Grubun toplam iş gücü sayısı 160 farklı milliyeti temsil eden 105.730 çalışanla neredeyse hiç değişmeden kaldı. Şeyh Ahmet, “2019-20 döneminde iş ve gelir fırsatlarımızı genişletmek için yatırım yaparken maliyet disiplinimiz bakımından da istikrarlıydık. İş yapılarımızın sürekli gözden geçirilmesi ve yeni teknoloji sistemlerinin uygulanmasıyla, verimliliği arttırdık ve iş gücü maliyeti artışlarını yavaşlattık. Pandeminin ortaya çıkmasıyla, nitelikli iş gücümüzü korumak ve gerek çalışanlarımızın gerekse müşterilerimizin sağlık ve güvenliğini sağlamak amacıyla mümkün olan tüm önlemleri aldık. Gelecek aylarda operasyonlarımıza kademeli şekilde dönüş yolumuzu belirlerken bu en önemli önceliğimiz olarak kalacaktır” diyerek sözlerine aşağıdaki açıklamayla son verdi: “Emirates’in yolcu operasyonlarının 25 Mart itibariyle geçici olarak durdurulması ve dnata’nın işlerinin de dünya genelinde hava trafiğinin ve seyahat talebinin kesilmiş olması dolayısıyla benzer şekilde etkilenmesi yüzünden COVID-19 pandemisinin 2020-21 performansımız üzerinde çok büyük etkisi olacaktır. İşimize kaldığımız yerden devam etmenin planlamasını yaparken agresif maliyet yönetimi tedbirleri almaya ve işimizi koruyacak diğer gerekli adımları atmaya devam edeceğiz. Seyahat taleplerinin normal bir görünüme kavuşmasının en az 18 ay sürmesini bekliyoruz. Bu süre zarfında, pandemi sonrası dünyada yolcuların ve işletmecilerin sağlık ve güvenliğini sağlamak amacıyla standartları belirlemek için çalışan düzenleyiciler ve ilgili paydaşlarla aktif şekilde ilişkiler kuruyoruz. Emirates ve dnata, müşterilerimize şartlar izin verir vermez hizmet vermek için operasyonlarımıza yeniden işlerlik kazandırmak için çalışmaktadır”. Emirates’in performansı Emirates’in toplam yolcu ve kargo kapasitesi 2019-20 döneminin sonunda DXB pisti kapanışı kapasite kısıtlamaları ve COVID-19 etkisi nedeniyle Mart 2020’de BAE hükümetinin talimatları gereği yolcu hizmetlerinin tamamen askıya alınmasıyla %8 düşerek 58,6 milyar Mevcut Ton Kilometre (ATKM) seviyesine geriledi. Emirates, söz konusu mali yılda hepsi A380 olan altı yeni uçak aldı. 2019-20 döneminde, Emirates dört Boeing 777-300ER, sonuncu 777-300’ü ve bir Boeing 777 kargo uçağından oluşan altı daha eski uçağını kademeli olarak devre dışı bırakarak Mart sonunda toplam filo sayısını değiştirmeden 270 olarak bıraktı. Emirates’in filosunun ortalama yaşı 6,8 olup oldukça gençtir. Emirates’in genç ve modern bir filo işletme stratejisini ve “modern uçakların çevre, operasyonlar ve müşteriler için daha iyi olması sayesinde, “İyisiyle Uçun” olan marka vaadi beklentilerini karşılamasını güçlendirmektedir. Yıl içerisinde Emirates üç yeni yolcu güzergahı başlattı: Porto (Portekiz), Meksiko (Meksika) ve Bangkok-Phnom Penh. Ayrıca, Emirates müşterilerine Hindistan’da daha fazla bağlantı seçeneği sunacak olan Spicejet ile imzaladığı yeni bir ortak uçuş anlaşmasıyla organik ağ büyümesini de destekledi. Ek olarak, Emirates aşağıdaki havayollarıyla imzaladığı ara hat anlaşmalarıyla küresel bağlantılarını ve müşterilere sunduğu teklifleri genişletti: Barselona, Madrid, Roma ve Milano üzerinden Avrupa genelinde 100’den fazla yere bağlantı eklenmesini sağlayan Vueling ile; müşterilerine seçili güzergahlarında bağlantı sağlayacak şekilde Türk düşükmaliyetli havayolu Pegasus Havayolları (PC) ile; ve Meksika, Körfez ve Orta Doğu ve ötesi arasında seyahat eden yolcular için yeni güzergahlar açan Interjet Havayolları ile. Emirates, ayrıca flydubai ile de iki yıllık başarılı bir stratejik ortaklığa da imza attı. Dubai-merkezli iki havayolunun Ekim 2017’de ortaklığa başlamasından itibaren, 5,3 milyondan fazla yolcu Emirates ve flydubai ağı üzerinde sorunsuz bağlantıdan faydalandı. Emirates 2019-20 döneminin 2. ve 3. Çeyreklerinde çok güçlü bir gelir performansı kaydettiği halde, diğer çeyreklerde DXB pistinin kapanışı ve COVID-19 krizi mali yıldaki toplam gelirini etkileyerek %6’lık bir düşüşle 92,0 milyar AED’ye (25,1 milyar ABD Doları) gerilemesine neden oldu. Emirates’in kilit pazarlarının çoğunda ABD dolarının diğer para birimleri karşısında göreceli güçlenmesi, nihai kar-zarar hanesinde önceki yılın 572 milyon AED (156 milyon ABD Doları) tutarındaki olumsuz kur etkisine kıyasla önemli bir artış göstererek 963 milyon AED (262 milyon ABD Doları) tutarında olumsuz bir etki yarattı. Toplam işletme maliyetleri 2018-19 mali yılında %10 azaldı. Ortalama jet yakıtının fiyatı, önceki yıl gerçekleşen %22’lik artış sonrası söz konusu mali yılda %9 geriledi. Kapasite azaltımı doğrultusunda %6 oranında daha düşük bir iyileşme dahil olmak üzere havayolunun yakıt ücreti geçen yıla göre %15’lik önemli bir gerilemeyle 26,3 milyar AED (7,2 milyar ABD Doları) oldu ve 2018-19 döneminde %32 olan orana kıyasla işletme maliyetlerinin %31’ini oluşturdu. Yakıt havayolu için en büyük maliyet bileşeni olarak kalmıştır. Süregiden güçlü rekabet baskısı ve olumsuz kur etkisine rağmen, havayolu önceki yılın sonuçlarına göre %21 artışa tekabül eden 1,1 milyar AED (288 milyon ABD Doları) kar ve %1,1 oranında kar marjı açıkladı. Yıl sonundaki yakıt koruma verimsizliği nedeniyle meydana gelen 1,1 milyar AED (299 milyon ABD Doları) kayıp olmasaydı, kar daha yüksek olabilirdi. Emirates 56,2 milyon yolcu taşıdığı için toplam yolcu trafiği geriledi (%4 azalma)%6 azalan koltuk kapasitesiyle, havayolu %78,5 oranında bir Yolcu Koltuk Faktörü gerçekleştirdi. Önceki yılın %76,8 oranına kıyasla yolcu koltuk faktöründeki olumlu gelişme havayolunun başarılı kapasite yönetimini son çeyrekte yaşanan COVID-19 salgınına kadar tüm pazarlar genelinde görülen olumlu seyahat talebini yansıtmaktadır. Piyasa ücretlerinde artış ve elverişli bir güzergah karması ABD Dolarının çoğu para birimi karşısında güçlenmesiyle tamamen denkleşti ve yolcu verimi Gelir Yolcu Kilometresi (RPKM) başına 26,2 fil (7,1 ABD Senti) olarak değişmeden kaldı. Yıl içerisinde Emirates, vadeli kredilerle kaynak yaratılması suretiyle toplam 9,3 milyar AED (2,5 milyar ABD Doları) uçak finansmanı yarattı. Emirates, 2019-20 döneminde teslim edilen altı uçağın tümü için Koreli yatırımcılardan kullanılan bir ticari kredi dilimini de bir araya getiren Bpifrance (Fransız Ulusal İhracat Kredi Ajansı) Assurance Export destekli finansmanı garantiledi. Maliyetleri azaltma ve cari küresel oran ortamından fayda sağlama girişiminin bir parçası olarak Emirates 2019-20 döneminde 5,5 milyar AED’den(1,5 milyar ABD Doları) fazla bir tutarı yeniden finanse etti ve yeniden fiyatlandırdı ve bunun sonucunda tahmini olarak 110 milyon AED’yi (30 milyon ABD Doları) aşan bir tutarda geleceğe yönelik genel maliyet tasarrufu sağladı. Emirates yönetimi, Grubun nakit akışını maliyet tasarrufu tedbirleri, sermaye harcamalarında ihtiyari daraltmalar ve işletme sermayesini iyileştirmek için iş ortaklarımızla yakın ilişkiler kurulması yoluyla korumak için çeşitli tedbirler almıştır. Ek olarak, mevcut kredi limitlerimizi 31 Mart tarihinden önce kısmen çektik ve şu anda likidite tamponumuzu daha da iyileştirmek için ek limitlerimizi sağlama alma sürecindeyiz. Emirates, 2019-20 döneminin son çeyreğinde,vadeli borçlanma, döner krediler ve kısa vadeli ticaret olanaklarıyla başarıyla 4,4 milyar AED (1,2 milyar ABD Doları) seviyesinde ek likidite yarattı. COVID-19’un kısa vadede nakit akışları üzerindeki etkisine karşı tampon yapmak için 2020-21 döneminin ilk çeyreğinde ilave likidite için banka piyasasının kapısını çalmaya devam edecektir. Emirates, mali yılı 20,2 milyar AED (5,5 milyar ABD Doları) tutarında sağlıklı bir nakit varlık seviyesiyle kapattı. Hiçbir bölgenin toplam gelirlere %30’un üzerinde katkı yapmaması sayesinde,Emirates’in altı bölgesinde yaratılan gelir iyi dengelenmiş olmaya devam etmektedir. Avrupa, 2018-19 dönemine kıyasla %8’lik bir düşüşe tekabül eden 26,1 milyar AED (7,1 milyar ABD Doları) ile en yüksek gelir katkısı yapan bölge olmuştur. Doğu Asya ve Güneydoğu Asya Adaları %9’luk bir düşüşe tekabül eden 24,1 milyar AED (6,6 milyar ABD Doları) ile yakın takiptedir. Amerika kıtası %1 artışla 14,6 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) gelir büyümesi kaydetmiştir. Batı Asya ve Hint Okyanusu gelirleri %4’lük artışla 9,8 milyar AED (2,7 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşmiştir. Afrika gelirleri %4 düşüşle 8,7 milyar AED’ye (2,4 milyar ABD Doları) gerilerken Körfez ve Orta Doğu gelirleri %8 azalmayla 7,7 milyar AED (2,1 milyar ABD Doları) olmuştur. Yıl süresince Emirates, uçak içi, yer ve çevrim içi ürün ve hizmetlerinde iyileştirmeler yapmıştır. Öne çıkanlar arasında şunlar yer almaktadır: gemi yolcuları için sorunsuz deniz-hava bağlantıları sağlamak amacıyla Emirates’in Dubai Rashid Limanında ilk uzaktan check-in terminalinin faaliyete geçmesi; yenilenmiş uçak içi özel alışveriş hizmetimiz olan EmiratesRED’in uygulamaya konulması; ve müşterilerin artan şekilde mobil cihazları aracılığıyla bizimle etkileşime girmeyi tercih etmeleri nedeniyle Emirates uygulamasında yenilikçi zenginleştirmeler. Emirates, sık uçanlar için havayolunun eşsiz, parayla satın alınamayan sponsorluk deneyimlerine erişim sunan Skywards Özel programını; ve üyelerin BAE generinde1.000’den fazla mağaza, eğlence ve restoran noktasında Skywards Mili kazanmasını sağlayan konum esaslı bir uygulama olan Skywards Her Gün programını uygulamaya koydu. Emirates SkyCargo havayolunun toplam ulaşım gelirine %13 katkı sağlayarak yüksek rekabetçi bir pazarda sağlam bir performans göstermeye devam etti. Yılın büyük bölümünde havayolu kargo taşımacılığındaki oynak zayıflık nedeniyle Emirates’in kargo bölümü önceki yıla kıyasla %14’lük bir gerilemeyle 11,2 milyar AED (3,1 milyar ABD Doları) gelir elde ettiğini açıkladı. Arka arkaya iki yıl büyüme sonrası Kargo Ton Kilometre (FTKM) başına kargo verimi, büyük ölçüde yakıt ücretlerindeki düşüş ve güçlü ABD Dolarından etkilenerek %2 azaldı. Taşınan tonaj, bir Boeing 777 kargo uçağının hizmetten çekilmesiyle kapasitenin düşmesi ve yılın birinci ve son çeyreklerinde azaltılan mevcut yük taşıma kapasitesi nedeniyle %10 düşerek 2,4 milyon tona ulaştı. 2019-20 sonunda Emirates’in SkyCargo’sunun toplam kargo uçağı filosu 11 Boeing 777F’ten oluşmaktadır. Emirates SkyCargo yenilikçi, ısmarlama ürünler geliştirmeye devam etmiştir. Ekim ayında, bireysel müşterilerin ve küçük işletmelerin çevrimiçi alışverişlerini ABD’de konsolide etmelerine ve BAE’ye teslim edilmesini sağlamalarına yardımcı olan bir e-ticaret platformu olan Emirates Delivers’i uygulamaya koydu. Gelecekte, Dubai’yi bölgesel e-ticaretin gerçekleştirmesi için bir merkez olarak geliştirerek daha fazla hedef pazarlar planlanmaktadır. Emirates Skycargo, yıl içerisinde Şikago ve Kopenhag’da yeni tesislerin açılmasıyla ilaç sektörüne yönelik kapasitesini de arttırdı. Emirates’in otel portföyü, BAE pazarında rekabetin ortalama oda fiyatlarını ve doluluk oranlarını etkileyerek daha da artmasıyla son yıla göre %13’lük bir gerilemeyle 584 milyon AED (159 milyon ABD Doları) tutarında gelir kaydetti. dnata’nın performansı dnata 2019-20 döneminde 618 milyon AED (168 milyon ABD Doları) ile keskin bir kar düşüşü (%57) kaydetti. Buna, dnata’nın Vista Equity Partners tarafından satın alınan bir BT şirketi olan Accelya’daki azınlık hissesini elden çıkardığı işlemden elde ettiği tek-seferlik kazanç dahildir. Bu tek-seferlik işlem olmasaydı, dnata’nın karı, dnata’nın HRG seyahat şirketindeki hissesinin satışından elde edilen tek-seferlik kazancın dahil olduğu geçen yılın aynı dönemine kıyasla %72 daha düşük olacaktır.Kar performansı, Accelya ve HRG’den elde edilen yatırımı elden çıkarılma kazançları olmaksızın karşılaştırılması halinde, dnata’nın 2019-20 karı önceki yıla kıyasla %64 daha düşük olacaktır. dnata’nın toplam geliri 14,8 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) gerçekleşerek %2 artmıştır. Bu, başta İkram bölümü olmak üzere devam eden ticari büyümesini ve müşterilerini güçlü şekilde muhafaza etmesini ve dört departmanı genelinde kazanılan yeni sözleşmeleri yansıtmaktadır. dnata’nın uluslararası işi şu anda gelirinin %72’sini oluşturmaktadır. dnata, gelecekteki büyümesinin temellerini atarak yıl içerisinde şirket alımlarına, yeni tesis ve ekipmanlara, son teknolojilere ve çalışanların gelişimine 800 milyon AED (218 milyon ABD Doları) yatırım yaptı. 2019-20 döneminde, dnata’nın işletme maliyetleri, yeni satın alınan şirketlerin ağırlıklı olarak ikram bölümü ve uluslararası havaalanı operasyonlarına entegre edilmesiyle birlikte iş bölümleri genelinde organik büyüme doğrultusunda %8 artarak 14,3 milyar AED (3,9 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti. dnata’nın nakit dengesi %4’lük bir artışla 5,3 milyar AED (1,4 milyar ABD Doları) oldu. İşletme, 2019-20 döneminde işletme faaliyetlerinden arttırılmış nakit dengesiyle aynı eksende olan ve işletmeyi yatırımlarını finanse etmesi için sağlam bir konuma getiren 1,4 milyar AED (380 milyon ABD Doları) tutarında nakit akışı sağladı. Yer hizmetleri ve kargo elleçleme dahil olmak üzere dnata’nın BAE Havaalanı Operasyonları 3,2 milyar AED (864 milyon ABD Doları) ile sabit kaldı. dnata tarafından BAE’de gerçekleştirilen uçak hareketlerinin sayısı %11 gerileyerek 188.000 oldu. Bu, Nisan – Mayıs 2019 aylarındaki DXB pist kapanışının ve Mart ayında COVID-19 pandemisini önleme tedbirleri nedeniyle Dubai’nin her iki havaalanında (DXB ve DWC) tarifeli yolcu uçuşlarının askıya alınmasının etkisini yansıtmaktadır. dnata’nın kargo elleçleme işlemleri yıl içerisinde genel hava kargo pazarındaki düşük talep ve 1. Çeyrekte DXB pistinin 45-günlük kapanışından etkilenerek %4 azalmayla 698.000 tona geriledi. Yıl içerisinde dnata, DXB’de bir flydubai uçağından BAE’nin ilk yeşil yükleme-boşaltma işlemini gerçekleştirmiş olup bu, sıfır-emisyonlu, elektrikli rampa yer destek cihazına önceden yaptığı yatırımlarla mümkün hale gelen bir başarıdır. Havaalanı hizmetleri markası marhaba Dubai Uluslararası Havaalanında genişletilmiş ve yenilenmiş bir lounge açtı ve Singapur’un Changi Havaalanında yeni bir lounge ile uluslararası ağını genişletti dnata ayrıca Avrupa’nın en büyük hava-kargo kara yolu aktarma hizmetleri (RFS) operatörü olan Wallenborn Transports ile güçlerini birleştirerek BAE’de ve bölgesel kargo lojistik sektöründe konumunu da güçlendirdi. Ortaklık şirketlerin yeni ürünler ve hizmetler geliştirmesine ve yeni pazarlara girmesineodaklanacaktır. dnata’nın Uluslararası Havaalanı bölümünün geliri güçlü rekabet baskısının yansıması olarak %1’lik önemsiz bir düşüşle 3,9 milyar AED’ye (1,1 milyar ABD Doları) geriledi. Uluslararası havaalanı operasyonları gelir katkısı bakımından dnata’da en büyük iş segmentini temsil etmeye devam etmektedir. Bölüm tarafından idare edilen uçak sayısı, pandemi öncesi artan iş hacimleri yanı sıra yeni yerlerin açılması ve yeni sözleşmelerin kazanılması sayesinde %1 artışla 493.000 oldu; öte yandan hava navlunu talebi birçok pazarda yılın büyük bölümünde yumuşak kaldığı için elleçlenen kargo%6’lık bir düşüşle 2,2 milyon ton olarak gerçekleşti. 2019-20 dönemi esnasında dnata, yeni sözleşmeler ve müşteri talebinin desteğiyle Austin, New York JFK, ve Washington DC’de yolcu ve yer hizmetleri operasyonlarının genişlemesiyle uluslararası havaalanı operasyonlarını güçlendirmeye devam etti.Ayrıca, Brüksel’de ithalat işlemlerine ayrılmış ikinci bir antrepo veLondra Heathrow’da sektör lideri teknolojiyle teçhiz edilmiş ve Birleşik Krallık’ın en yoğun havaalanında kargo kapasitesini önemli ölçüde arttıran yeni bir ısmarlama ihracat tesisi olan dnata City East ile yeni kargo imkanlarının açılışını yaptı. dnata’nın İkram işi %26’lık önemli bir artış göstererek dnata’nın gelirlerinde 3,3 milyar AED (903 milyon ABD Doları) tutarında bir yer edindi. Uçak içi ikram işi, ağırlıklı olarak dnata’nın geçen yıl satın aldığı Qantas’ın Avustralya’daki ikram işinin tüm yılı etkilemesi sayesinde %32 gibi önemli bir oranda artarak havayolunun müşterilerine sağladığı 93 milyondan fazla yemekle iyileşme gösterdi. 2019-20’de dnata Kanada’da Vancouver’de ilk ikram operasyonlarını başlatmıştır. Ayrıca, güçlü müşteri ilgisi ve büyüme fırsatları gördüğü Kuzey Amerika’da ayak izini ve kapasitesini önemli ölçüde genişleterek Houston, Boston, Los Angeles, ve San Francisco’da yeni ikram operasyonları açtı ancak sonrasında 4. Çeyrekte COVID-19 pandemisi gelişme aşamasındaki bu operasyonlarda geçici bir duraklamaya neden oldu. Ayrıca, dnata yıl içerisinde Birleşik Krallık’ın Manchester şehrinde yeni bir ikram tesisine ve Aer Lingus’un ikram operasyonlarını yönetmek ve Dublin dışındaki tüm uçuşlarına hizmet vermek için önemli bir ortaklığa ilişkin planlarını da duyurdu. dnata Mart ayında Birleşik Krallık’ın en büyük uçuş ikram, uçak içi perakende satış ve lojistik şirketinin tek hissedarı oldu ve– önceden birortak girişim ortağı olan- Alpha LSG’yi tamamen dnata’nın portföyüne kattı. dnata’nın Seyahat Hizmetleri bölümünden elde edilen gelir %4 azalarak to 3,5 milyar AED’ye (964 milyon ABD Doları) geriledi. Satılan seyahat hizmetlerinin altıda yatan toplam işlem değeri (TTV) %6 düşüşle 10,8 milyar AED (3,0 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti. dnata’s Seyahat bölümü iş performansı,özellikle Birleşik Krallık ve Avrupa’dakifirmadan tüketiciye ticaret (B2C) birimleri, üzerinde olumsuz bir etki yaratan zayıf seyahat talebiyle karşılaştı. Bu yönetim ekibinin tüm Seyahat portföyü için stratejik iş değerlendirmesi başlatmasına neden oldu ve 132 milyon AED tutarında bir masrafla sonuçlandı. İnceleme 2020-21 döneminin ilk çeyreğinde tamamlanacaktır. BAE’de ve KİK bölgesinde dnata’nın seyahat işi aynı kaldı. Yıl içerisinde dnata yeni hizmet noktaları açarak ağını genişletti ve Emirlik yolcuları için tasarlanan yeni bir seyahat markası olan REHLATY’yi uygulamaya koydu. İşinin diğer bölümlerine benzer şekilde, dnata’nın Seyahat bölümü son çeyrekte COVID-19 pandemisi nedeniyle müşterilerinin iptal olan seyahat planları için paralarını geri istemesiyle birlikte seyahat talebinde keskin ve ani bir düşüşle büyük bir darbe aldı. Emirates Grubunun – Emirates, dnata ve onların iştirakleri dahil – 2019-20 Yıllık Raporunun tamamına ulaşmak için tıklayınız. ABD Doları (US$ ) rakamlar 1US$ = 3.67AED üzerinden çevrilmiş ve tam AED rakamlar esas alınmış olup çevrildikten sonra yuvarlanmıştır.
Grup art arda kar açıklamasının 32. Yılında 1,7 milyar AED (456 milyon ABD Doları) kar kaydetti.
- 104 milyar AED (28,3 milyar ABD Doları) tutarındaki Grup geliri 1. Çeyrekte Dubai Uluslararası Havaalanının pistinin planlı kapanışından ve 4. Çeyrekte COVID-19 pandemisinden etkilendi.
- Yılı 25,6 milyar AED (7,0 milyar ABD doları) somut nakit dengesiyle tamamladı.
Emirates önceki yıla kıyasla karını %21 arttırarak 1,1 milyar AED (288 milyon ABD doları) kar kaydetti
- Gelirler DXB pistinin 45 günlük planlı kapanışı ve yolcu uçuşlarının Mart ayında geçici olarak askıya alınmasından etkilenerek %6 düşüşle 92,0 milyar AED’ye (25,1 milyar ABD Doları) geriledi.
- Uçak filosu büyüklüğü değişmezken, havayolu kapasitesi 59 milyar Mevcut Ton Kilometre (ATKM) seviyesine düştü
dnata bir BT şirketi olan Accelya’daki payının satışından elde edilen bir seferlik bir kazanç olan 216 milyon AED (59 milyon ABD doları) içinde olmak üzere 618 milyon AED (168 milyon ABD doları), kar açıkladı
- Gelirin %72’sini oluşturan uluslararası işlerle birlikte işlerdeki büyümeyi yansıtarak gelir %2 artarak 14,8 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti
- Karı etkileyenler şunlardır: ticari itibarda bozulma (özellikle Seyahat için) dolayısıyla 164 milyon AED (45 milyon ABD Doları), Thomas Cook’un iflası nedeniyle iptaller (Seyahat ve İkram) dolayısıyla 96 milyon AED (26 milyon ABD Doları), ve COVID-19’un etkisi dolayısıyla (tüm iş bölümleri genelinde) 274 milyon AED (75 milyon ABD Doları)
- Havaalanı operasyonları ve ikram bölümleri genelinde yeni tesisler ve hizmet imkanlarının eklenmesiyle küresel ayak izi genişledi
Emirates Grubu ,büyük ölçüde birinci çeyrekte DXB pistinin planlı kapanışı esnasında azalan operasyonlara ve dördüncü çeyrekte COVID-19 pandemisi nedeniyle uçuş ve seyahat kısıtlamalarının etkisine atfedilebilecek bir gelir azalmasına karşılık, arka arkaya kar elde ettiği 32. yıllına ulaştığını duyurdu.
Emirates Grubu, yayınlanan 2019-20 Yıllık Raporunda, 31 Mart 2020’de sona eren mali yıl için, geçen yıla kıyasla %28’lik bir azalmayla 1,7 milyar AED (456 milyon ABD Doları) kar açıkladı. Grubun geliri geçen yılki sonuçlara kıyasla %5’lik bir düşüşle 104,0 milyar AED’ye (28,3 milyar ABD Doları) geriledi. Grubun nakit dengesi büyük ölçüde Şubat 2020’ye kadar güçlü iş performansı ve önceki yıla kıyasla düşük yakıt ücretleri sayesinde geçen yıla göre %15 artışla 25,6 milyar AED (7,0 milyar ABD Doları) oldu.
Süregiden pandemi kaynaklı öngörülemeyen iş ortamı nedeniyle ve Grubun likidite pozisyonunu korumak için, Grup geçtiğimiz yıl Dubai Yatırım Kurumu’na açıkladığı 500 milyon AED (136 milyon ABD Doları) temettünün ardından bu mali yıl için temettü açıklamadı.
Emirates Havayolu ve Grubu Başkanı ve İcra Kurulu Yöneticisi Ekselansları Şeyh Ahmed bin Saeed Al Maktoum şu açıklamayı yaptı: “2019-20 döneminin ilk 11 ayında, Emirates ve dnata güçlü bir performans gösteriyorlardı ve ticari hedeflerimizi gerçekleştirme yolunda ilerliyorduk. Ancak, Şubat ayının ortasından itibaren COVID-19 pandemisi, ülkelerin sınırlarını kapatması ve katı seyahat kısıtlamaları getirmesiyle uluslararası uçak seyahati talebinde ani ve büyük bir düşüşe neden olarak dünyayı kasıp kavurmaya başladığı için durum hızla değişti.
“Pandemi olmasa dahi, sektörümüz her zaman çok sayıda dış faktöre karşı zayıf olmuştur. 2019-20 döneminde ABD Dolarının diğer ana para birimleri karşısında daha da güçlenmesi karlarımızı 1,0 milyar AED seviyesine geriletirken küresel havayolu yük taşımacılığı talebi yılın büyük bir bölümünde yumuşak seyretti ve rekabet kilit pazarlarımızda yoğun hale geldi.
“Zorluklara rağmen, Emirates ve dnata, yıl boyunca düşük ortalamalı yakıt fiyatlarıyla birleşen, özellikle yılın ikinci ve üçüncü çeyreğinde ödüllü ürünlerimiz ve hizmetlerimize gösterilen sağlıklı talep sayesinde arka arkaya kar elde ettiğimiz 32 yıla ulaşmıştır.
“Her yıl çevikliğimiz ve yeteneklerimiz bakımından sınanıyoruz. Hemen müdahale gerektiren zorluklarla uğraşıp karşımıza çıkan fırsatlardan fayda sağlarken, kararlarımıza her zaman Dubai merkezli karlı, sürdürülebilir ve sorumluluk sahibi bir iş yaratmaya yönelik uzun vadeli hedefimiz kılavuzluk etmiştir.
Grup, 2019-20 döneminde yeni uçaklara ve cihazlara, şirket alımlarına, modern tesislere, en son teknolojilere ve çalışan girişimlerine müştereken 11,7 milyar AED (3,2 milyar ABD Doları) yatırım yaptığı halde geçen yılın rekor yatırım harcaması tutarı olan 14,6 milyar AED’nin (3,9 milyar ABD doları) altında kaldı. Ayrıca, topluluklar ve çevresel girişimler yanı sıra gelecekte sektörün büyümesini desteklemek için yetenek ve inovasyonu besleyen geliştirme programlarını desteklemeye yönelik olarak kaynak yatırımı yapmaya devam etti.
Kasım ayında yapılan 2019 Dubai Havacılık Fuarında Emirates 50 adet A350 XWB için 16 milyar ABD Doları tutarında ve 30 adet Boeing 787 Dreamliner uçak için 8,8 milyar ABD Doları tutarında sipariş verdi. 2023 yılında beklenen ilk teslimatlarla birlikte, bu yeni uçaklar Emirates’in mevcut filo karmasına eklenecek ve uzun mesafeli merkez modeli içerisinde konuşlandırma esnekliği sağlayacaktır. Emirates’in uzun süredir devam eden modern ve etkin bir filo işletmeye yönelik stratejisi doğrultusunda, bu yeni uçaklar filo yaşını da sektör ortalamasının oldukça altında tutacaktır.
Dnata’nın yıl içerisinde yaptığı kilit yatırımlar şunları kapsamaktadır: Vancouver, Houston, Boston, Los Angeles ve San Francisco’da yeni operasyonların açılmasıyla Kuzey Amerika’da ikram kapasitesinin önmeli ölçüde genişletilmesi. dnata ayrıca Birleşik Krallık’ın en büyük uçuş ikram, uçak içi perakende satış ve lojistik şirketinin tek hissedarı olmak için Alpha LSG’nin kalan hisselerinin satın alınmasını da tamamladı.
120 iştiraki genelinde, Grubun toplam iş gücü sayısı 160 farklı milliyeti temsil eden 105.730 çalışanla neredeyse hiç değişmeden kaldı.
Şeyh Ahmet, “2019-20 döneminde iş ve gelir fırsatlarımızı genişletmek için yatırım yaparken maliyet disiplinimiz bakımından da istikrarlıydık. İş yapılarımızın sürekli gözden geçirilmesi ve yeni teknoloji sistemlerinin uygulanmasıyla, verimliliği arttırdık ve iş gücü maliyeti artışlarını yavaşlattık. Pandeminin ortaya çıkmasıyla, nitelikli iş gücümüzü korumak ve gerek çalışanlarımızın gerekse müşterilerimizin sağlık ve güvenliğini sağlamak amacıyla mümkün olan tüm önlemleri aldık. Gelecek aylarda operasyonlarımıza kademeli şekilde dönüş yolumuzu belirlerken bu en önemli önceliğimiz olarak kalacaktır” diyerek sözlerine aşağıdaki açıklamayla son verdi:
“Emirates’in yolcu operasyonlarının 25 Mart itibariyle geçici olarak durdurulması ve dnata’nın işlerinin de dünya genelinde hava trafiğinin ve seyahat talebinin kesilmiş olması dolayısıyla benzer şekilde etkilenmesi yüzünden COVID-19 pandemisinin 2020-21 performansımız üzerinde çok büyük etkisi olacaktır. İşimize kaldığımız yerden devam etmenin planlamasını yaparken agresif maliyet yönetimi tedbirleri almaya ve işimizi koruyacak diğer gerekli adımları atmaya devam edeceğiz. Seyahat taleplerinin normal bir görünüme kavuşmasının en az 18 ay sürmesini bekliyoruz. Bu süre zarfında, pandemi sonrası dünyada yolcuların ve işletmecilerin sağlık ve güvenliğini sağlamak amacıyla standartları belirlemek için çalışan düzenleyiciler ve ilgili paydaşlarla aktif şekilde ilişkiler kuruyoruz. Emirates ve dnata, müşterilerimize şartlar izin verir vermez hizmet vermek için operasyonlarımıza yeniden işlerlik kazandırmak için çalışmaktadır”.
Emirates’in performansı
Emirates’in toplam yolcu ve kargo kapasitesi 2019-20 döneminin sonunda DXB pisti kapanışı kapasite kısıtlamaları ve COVID-19 etkisi nedeniyle Mart 2020’de BAE hükümetinin talimatları gereği yolcu hizmetlerinin tamamen askıya alınmasıyla %8 düşerek 58,6 milyar Mevcut Ton Kilometre (ATKM) seviyesine geriledi.
Emirates, söz konusu mali yılda hepsi A380 olan altı yeni uçak aldı. 2019-20 döneminde, Emirates dört Boeing 777-300ER, sonuncu 777-300’ü ve bir Boeing 777 kargo uçağından oluşan altı daha eski uçağını kademeli olarak devre dışı bırakarak Mart sonunda toplam filo sayısını değiştirmeden 270 olarak bıraktı. Emirates’in filosunun ortalama yaşı 6,8 olup oldukça gençtir.
Emirates’in genç ve modern bir filo işletme stratejisini ve “modern uçakların çevre, operasyonlar ve müşteriler için daha iyi olması sayesinde, “İyisiyle Uçun” olan marka vaadi beklentilerini karşılamasını güçlendirmektedir.
Yıl içerisinde Emirates üç yeni yolcu güzergahı başlattı: Porto (Portekiz), Meksiko (Meksika) ve Bangkok-Phnom Penh. Ayrıca, Emirates müşterilerine Hindistan’da daha fazla bağlantı seçeneği sunacak olan Spicejet ile imzaladığı yeni bir ortak uçuş anlaşmasıyla organik ağ büyümesini de destekledi.
Ek olarak, Emirates aşağıdaki havayollarıyla imzaladığı ara hat anlaşmalarıyla küresel bağlantılarını ve müşterilere sunduğu teklifleri genişletti: Barselona, Madrid, Roma ve Milano üzerinden Avrupa genelinde 100’den fazla yere bağlantı eklenmesini sağlayan Vueling ile; müşterilerine seçili güzergahlarında bağlantı sağlayacak şekilde Türk düşükmaliyetli havayolu Pegasus Havayolları (PC) ile; ve Meksika, Körfez ve Orta Doğu ve ötesi arasında seyahat eden yolcular için yeni güzergahlar açan Interjet Havayolları ile.
Emirates, ayrıca flydubai ile de iki yıllık başarılı bir stratejik ortaklığa da imza attı. Dubai-merkezli iki havayolunun Ekim 2017’de ortaklığa başlamasından itibaren, 5,3 milyondan fazla yolcu Emirates ve flydubai ağı üzerinde sorunsuz bağlantıdan faydalandı.
Emirates 2019-20 döneminin 2. ve 3. Çeyreklerinde çok güçlü bir gelir performansı kaydettiği halde, diğer çeyreklerde DXB pistinin kapanışı ve COVID-19 krizi mali yıldaki toplam gelirini etkileyerek %6’lık bir düşüşle 92,0 milyar AED’ye (25,1 milyar ABD Doları) gerilemesine neden oldu. Emirates’in kilit pazarlarının çoğunda ABD dolarının diğer para birimleri karşısında göreceli güçlenmesi, nihai kar-zarar hanesinde önceki yılın 572 milyon AED (156 milyon ABD Doları) tutarındaki olumsuz kur etkisine kıyasla önemli bir artış göstererek 963 milyon AED (262 milyon ABD Doları) tutarında olumsuz bir etki yarattı.
Toplam işletme maliyetleri 2018-19 mali yılında %10 azaldı. Ortalama jet yakıtının fiyatı, önceki yıl gerçekleşen %22’lik artış sonrası söz konusu mali yılda %9 geriledi. Kapasite azaltımı doğrultusunda %6 oranında daha düşük bir iyileşme dahil olmak üzere havayolunun yakıt ücreti geçen yıla göre %15’lik önemli bir gerilemeyle 26,3 milyar AED (7,2 milyar ABD Doları) oldu ve 2018-19 döneminde %32 olan orana kıyasla işletme maliyetlerinin %31’ini oluşturdu. Yakıt havayolu için en büyük maliyet bileşeni olarak kalmıştır.
Süregiden güçlü rekabet baskısı ve olumsuz kur etkisine rağmen, havayolu önceki yılın sonuçlarına göre %21 artışa tekabül eden 1,1 milyar AED (288 milyon ABD Doları) kar ve %1,1 oranında kar marjı açıkladı. Yıl sonundaki yakıt koruma verimsizliği nedeniyle meydana gelen 1,1 milyar AED (299 milyon ABD Doları) kayıp olmasaydı, kar daha yüksek olabilirdi.
Emirates 56,2 milyon yolcu taşıdığı için toplam yolcu trafiği geriledi (%4 azalma)%6 azalan koltuk kapasitesiyle, havayolu %78,5 oranında bir Yolcu Koltuk Faktörü gerçekleştirdi. Önceki yılın %76,8 oranına kıyasla yolcu koltuk faktöründeki olumlu gelişme havayolunun başarılı kapasite yönetimini son çeyrekte yaşanan COVID-19 salgınına kadar tüm pazarlar genelinde görülen olumlu seyahat talebini yansıtmaktadır.
Piyasa ücretlerinde artış ve elverişli bir güzergah karması ABD Dolarının çoğu para birimi karşısında güçlenmesiyle tamamen denkleşti ve yolcu verimi Gelir Yolcu Kilometresi (RPKM) başına 26,2 fil (7,1 ABD Senti) olarak değişmeden kaldı.
Yıl içerisinde Emirates, vadeli kredilerle kaynak yaratılması suretiyle toplam 9,3 milyar AED (2,5 milyar ABD Doları) uçak finansmanı yarattı.
Emirates, 2019-20 döneminde teslim edilen altı uçağın tümü için Koreli yatırımcılardan kullanılan bir ticari kredi dilimini de bir araya getiren Bpifrance (Fransız Ulusal İhracat Kredi Ajansı) Assurance Export destekli finansmanı garantiledi.
Maliyetleri azaltma ve cari küresel oran ortamından fayda sağlama girişiminin bir parçası olarak Emirates 2019-20 döneminde 5,5 milyar AED’den(1,5 milyar ABD Doları) fazla bir tutarı yeniden finanse etti ve yeniden fiyatlandırdı ve bunun sonucunda tahmini olarak 110 milyon AED’yi (30 milyon ABD Doları) aşan bir tutarda geleceğe yönelik genel maliyet tasarrufu sağladı.
Emirates yönetimi, Grubun nakit akışını maliyet tasarrufu tedbirleri, sermaye harcamalarında ihtiyari daraltmalar ve işletme sermayesini iyileştirmek için iş ortaklarımızla yakın ilişkiler kurulması yoluyla korumak için çeşitli tedbirler almıştır. Ek olarak, mevcut kredi limitlerimizi 31 Mart tarihinden önce kısmen çektik ve şu anda likidite tamponumuzu daha da iyileştirmek için ek limitlerimizi sağlama alma sürecindeyiz. Emirates, 2019-20 döneminin son çeyreğinde,vadeli borçlanma, döner krediler ve kısa vadeli ticaret olanaklarıyla başarıyla 4,4 milyar AED (1,2 milyar ABD Doları) seviyesinde ek likidite yarattı. COVID-19’un kısa vadede nakit akışları üzerindeki etkisine karşı tampon yapmak için 2020-21 döneminin ilk çeyreğinde ilave likidite için banka piyasasının kapısını çalmaya devam edecektir.
Emirates, mali yılı 20,2 milyar AED (5,5 milyar ABD Doları) tutarında sağlıklı bir nakit varlık seviyesiyle kapattı.
Hiçbir bölgenin toplam gelirlere %30’un üzerinde katkı yapmaması sayesinde,Emirates’in altı bölgesinde yaratılan gelir iyi dengelenmiş olmaya devam etmektedir. Avrupa, 2018-19 dönemine kıyasla %8’lik bir düşüşe tekabül eden 26,1 milyar AED (7,1 milyar ABD Doları) ile en yüksek gelir katkısı yapan bölge olmuştur. Doğu Asya ve Güneydoğu Asya Adaları %9’luk bir düşüşe tekabül eden 24,1 milyar AED (6,6 milyar ABD Doları) ile yakın takiptedir. Amerika kıtası %1 artışla 14,6 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) gelir büyümesi kaydetmiştir. Batı Asya ve Hint Okyanusu gelirleri %4’lük artışla 9,8 milyar AED (2,7 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşmiştir. Afrika gelirleri %4 düşüşle 8,7 milyar AED’ye (2,4 milyar ABD Doları) gerilerken Körfez ve Orta Doğu gelirleri %8 azalmayla 7,7 milyar AED (2,1 milyar ABD Doları) olmuştur.
Yıl süresince Emirates, uçak içi, yer ve çevrim içi ürün ve hizmetlerinde iyileştirmeler yapmıştır. Öne çıkanlar arasında şunlar yer almaktadır: gemi yolcuları için sorunsuz deniz-hava bağlantıları sağlamak amacıyla Emirates’in Dubai Rashid Limanında ilk uzaktan check-in terminalinin faaliyete geçmesi; yenilenmiş uçak içi özel alışveriş hizmetimiz olan EmiratesRED’in uygulamaya konulması; ve müşterilerin artan şekilde mobil cihazları aracılığıyla bizimle etkileşime girmeyi tercih etmeleri nedeniyle Emirates uygulamasında yenilikçi zenginleştirmeler.
Emirates, sık uçanlar için havayolunun eşsiz, parayla satın alınamayan sponsorluk deneyimlerine erişim sunan Skywards Özel programını; ve üyelerin BAE generinde1.000’den fazla mağaza, eğlence ve restoran noktasında Skywards Mili kazanmasını sağlayan konum esaslı bir uygulama olan Skywards Her Gün programını uygulamaya koydu.
Emirates SkyCargo havayolunun toplam ulaşım gelirine %13 katkı sağlayarak yüksek rekabetçi bir pazarda sağlam bir performans göstermeye devam etti.
Yılın büyük bölümünde havayolu kargo taşımacılığındaki oynak zayıflık nedeniyle Emirates’in kargo bölümü önceki yıla kıyasla %14’lük bir gerilemeyle 11,2 milyar AED (3,1 milyar ABD Doları) gelir elde ettiğini açıkladı.
Arka arkaya iki yıl büyüme sonrası Kargo Ton Kilometre (FTKM) başına kargo verimi, büyük ölçüde yakıt ücretlerindeki düşüş ve güçlü ABD Dolarından etkilenerek %2 azaldı.
Taşınan tonaj, bir Boeing 777 kargo uçağının hizmetten çekilmesiyle kapasitenin düşmesi ve yılın birinci ve son çeyreklerinde azaltılan mevcut yük taşıma kapasitesi nedeniyle %10 düşerek 2,4 milyon tona ulaştı. 2019-20 sonunda Emirates’in SkyCargo’sunun toplam kargo uçağı filosu 11 Boeing 777F’ten oluşmaktadır.
Emirates SkyCargo yenilikçi, ısmarlama ürünler geliştirmeye devam etmiştir. Ekim ayında, bireysel müşterilerin ve küçük işletmelerin çevrimiçi alışverişlerini ABD’de konsolide etmelerine ve BAE’ye teslim edilmesini sağlamalarına yardımcı olan bir e-ticaret platformu olan Emirates Delivers’i uygulamaya koydu. Gelecekte, Dubai’yi bölgesel e-ticaretin gerçekleştirmesi için bir merkez olarak geliştirerek daha fazla hedef pazarlar planlanmaktadır. Emirates Skycargo, yıl içerisinde Şikago ve Kopenhag’da yeni tesislerin açılmasıyla ilaç sektörüne yönelik kapasitesini de arttırdı.
Emirates’in otel portföyü, BAE pazarında rekabetin ortalama oda fiyatlarını ve doluluk oranlarını etkileyerek daha da artmasıyla son yıla göre %13’lük bir gerilemeyle 584 milyon AED (159 milyon ABD Doları) tutarında gelir kaydetti.
dnata’nın performansı
dnata 2019-20 döneminde 618 milyon AED (168 milyon ABD Doları) ile keskin bir kar düşüşü (%57) kaydetti. Buna, dnata’nın Vista Equity Partners tarafından satın alınan bir BT şirketi olan Accelya’daki azınlık hissesini elden çıkardığı işlemden elde ettiği tek-seferlik kazanç dahildir. Bu tek-seferlik işlem olmasaydı, dnata’nın karı, dnata’nın HRG seyahat şirketindeki hissesinin satışından elde edilen tek-seferlik kazancın dahil olduğu geçen yılın aynı dönemine kıyasla %72 daha düşük olacaktır.Kar performansı, Accelya ve HRG’den elde edilen yatırımı elden çıkarılma kazançları olmaksızın karşılaştırılması halinde, dnata’nın 2019-20 karı önceki yıla kıyasla %64 daha düşük olacaktır.
dnata’nın toplam geliri 14,8 milyar AED (4,0 milyar ABD Doları) gerçekleşerek %2 artmıştır. Bu, başta İkram bölümü olmak üzere devam eden ticari büyümesini ve müşterilerini güçlü şekilde muhafaza etmesini ve dört departmanı genelinde kazanılan yeni sözleşmeleri yansıtmaktadır. dnata’nın uluslararası işi şu anda gelirinin %72’sini oluşturmaktadır.
dnata, gelecekteki büyümesinin temellerini atarak yıl içerisinde şirket alımlarına, yeni tesis ve ekipmanlara, son teknolojilere ve çalışanların gelişimine 800 milyon AED (218 milyon ABD Doları) yatırım yaptı.
2019-20 döneminde, dnata’nın işletme maliyetleri, yeni satın alınan şirketlerin ağırlıklı olarak ikram bölümü ve uluslararası havaalanı operasyonlarına entegre edilmesiyle birlikte iş bölümleri genelinde organik büyüme doğrultusunda %8 artarak 14,3 milyar AED (3,9 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti.
dnata’nın nakit dengesi %4’lük bir artışla 5,3 milyar AED (1,4 milyar ABD Doları) oldu. İşletme, 2019-20 döneminde işletme faaliyetlerinden arttırılmış nakit dengesiyle aynı eksende olan ve işletmeyi yatırımlarını finanse etmesi için sağlam bir konuma getiren 1,4 milyar AED (380 milyon ABD Doları) tutarında nakit akışı sağladı.
Yer hizmetleri ve kargo elleçleme dahil olmak üzere dnata’nın BAE Havaalanı Operasyonları 3,2 milyar AED (864 milyon ABD Doları) ile sabit kaldı.
dnata tarafından BAE’de gerçekleştirilen uçak hareketlerinin sayısı %11 gerileyerek 188.000 oldu. Bu, Nisan – Mayıs 2019 aylarındaki DXB pist kapanışının ve Mart ayında COVID-19 pandemisini önleme tedbirleri nedeniyle Dubai’nin her iki havaalanında (DXB ve DWC) tarifeli yolcu uçuşlarının askıya alınmasının etkisini yansıtmaktadır. dnata’nın kargo elleçleme işlemleri yıl içerisinde genel hava kargo pazarındaki düşük talep ve 1. Çeyrekte DXB pistinin 45-günlük kapanışından etkilenerek %4 azalmayla 698.000 tona geriledi.
Yıl içerisinde dnata, DXB’de bir flydubai uçağından BAE’nin ilk yeşil yükleme-boşaltma işlemini gerçekleştirmiş olup bu, sıfır-emisyonlu, elektrikli rampa yer destek cihazına önceden yaptığı yatırımlarla mümkün hale gelen bir başarıdır. Havaalanı hizmetleri markası marhaba Dubai Uluslararası Havaalanında genişletilmiş ve yenilenmiş bir lounge açtı ve Singapur’un Changi Havaalanında yeni bir lounge ile uluslararası ağını genişletti
dnata ayrıca Avrupa’nın en büyük hava-kargo kara yolu aktarma hizmetleri (RFS) operatörü olan Wallenborn Transports ile güçlerini birleştirerek BAE’de ve bölgesel kargo lojistik sektöründe konumunu da güçlendirdi. Ortaklık şirketlerin yeni ürünler ve hizmetler geliştirmesine ve yeni pazarlara girmesineodaklanacaktır.
dnata’nın Uluslararası Havaalanı bölümünün geliri güçlü rekabet baskısının yansıması olarak %1’lik önemsiz bir düşüşle 3,9 milyar AED’ye (1,1 milyar ABD Doları) geriledi. Uluslararası havaalanı operasyonları gelir katkısı bakımından dnata’da en büyük iş segmentini temsil etmeye devam etmektedir.
Bölüm tarafından idare edilen uçak sayısı, pandemi öncesi artan iş hacimleri yanı sıra yeni yerlerin açılması ve yeni sözleşmelerin kazanılması sayesinde %1 artışla 493.000 oldu; öte yandan hava navlunu talebi birçok pazarda yılın büyük bölümünde yumuşak kaldığı için elleçlenen kargo%6’lık bir düşüşle 2,2 milyon ton olarak gerçekleşti.
2019-20 dönemi esnasında dnata, yeni sözleşmeler ve müşteri talebinin desteğiyle Austin, New York JFK, ve Washington DC’de yolcu ve yer hizmetleri operasyonlarının genişlemesiyle uluslararası havaalanı operasyonlarını güçlendirmeye devam etti.Ayrıca, Brüksel’de ithalat işlemlerine ayrılmış ikinci bir antrepo veLondra Heathrow’da sektör lideri teknolojiyle teçhiz edilmiş ve Birleşik Krallık’ın en yoğun havaalanında kargo kapasitesini önemli ölçüde arttıran yeni bir ısmarlama ihracat tesisi olan dnata City East ile yeni kargo imkanlarının açılışını yaptı.
dnata’nın İkram işi %26’lık önemli bir artış göstererek dnata’nın gelirlerinde 3,3 milyar AED (903 milyon ABD Doları) tutarında bir yer edindi. Uçak içi ikram işi, ağırlıklı olarak dnata’nın geçen yıl satın aldığı Qantas’ın Avustralya’daki ikram işinin tüm yılı etkilemesi sayesinde %32 gibi önemli bir oranda artarak havayolunun müşterilerine sağladığı 93 milyondan fazla yemekle iyileşme gösterdi.
2019-20’de dnata Kanada’da Vancouver’de ilk ikram operasyonlarını başlatmıştır. Ayrıca, güçlü müşteri ilgisi ve büyüme fırsatları gördüğü Kuzey Amerika’da ayak izini ve kapasitesini önemli ölçüde genişleterek Houston, Boston, Los Angeles, ve San Francisco’da yeni ikram operasyonları açtı ancak sonrasında 4. Çeyrekte COVID-19 pandemisi gelişme aşamasındaki bu operasyonlarda geçici bir duraklamaya neden oldu. Ayrıca, dnata yıl içerisinde Birleşik Krallık’ın Manchester şehrinde yeni bir ikram tesisine ve Aer Lingus’un ikram operasyonlarını yönetmek ve Dublin dışındaki tüm uçuşlarına hizmet vermek için önemli bir ortaklığa ilişkin planlarını da duyurdu.
dnata Mart ayında Birleşik Krallık’ın en büyük uçuş ikram, uçak içi perakende satış ve lojistik şirketinin tek hissedarı oldu ve– önceden birortak girişim ortağı olan- Alpha LSG’yi tamamen dnata’nın portföyüne kattı.
dnata’nın Seyahat Hizmetleri bölümünden elde edilen gelir %4 azalarak to 3,5 milyar AED’ye (964 milyon ABD Doları) geriledi. Satılan seyahat hizmetlerinin altıda yatan toplam işlem değeri (TTV) %6 düşüşle 10,8 milyar AED (3,0 milyar ABD Doları) olarak gerçekleşti.
dnata’s Seyahat bölümü iş performansı,özellikle Birleşik Krallık ve Avrupa’dakifirmadan tüketiciye ticaret (B2C) birimleri, üzerinde olumsuz bir etki yaratan zayıf seyahat talebiyle karşılaştı. Bu yönetim ekibinin tüm Seyahat portföyü için stratejik iş değerlendirmesi başlatmasına neden oldu ve 132 milyon AED tutarında bir masrafla sonuçlandı. İnceleme 2020-21 döneminin ilk çeyreğinde tamamlanacaktır.
BAE’de ve KİK bölgesinde dnata’nın seyahat işi aynı kaldı. Yıl içerisinde dnata yeni hizmet noktaları açarak ağını genişletti ve Emirlik yolcuları için tasarlanan yeni bir seyahat markası olan REHLATY’yi uygulamaya koydu.
İşinin diğer bölümlerine benzer şekilde, dnata’nın Seyahat bölümü son çeyrekte COVID-19 pandemisi nedeniyle müşterilerinin iptal olan seyahat planları için paralarını geri istemesiyle birlikte seyahat talebinde keskin ve ani bir düşüşle büyük bir darbe aldı.
Emirates Grubunun – Emirates, dnata ve onların iştirakleri dahil – 2019-20 Yıllık Raporunun tamamına ulaşmak için tıklayınız.
ABD Doları (US$ ) rakamlar 1US$ = 3.67AED üzerinden çevrilmiş ve tam AED rakamlar esas alınmış olup çevrildikten sonra yuvarlanmıştır.

from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/2T3p0IW
via IFTTT
Airbus, Avrupa Birliği’ne uydu haberleşme çözümleri sunuyor Airbus supplies EU with satellite communications Airbus, Avrupa Birliği ve üye devletlerinin askeri ve sivil görevleri için uydu haberleşme çözümleri sağlamaya yönelik anlaşma yaptı. Bu, 10 milyonlarca Avro değerinde olduğu tahmin edilen ve dört yıllık işbirliğini içeren anlaşma, Avrupa Savunma Ajansı (EDA) tarafından sunuldu. Airbus Savunma ve Uzay Genel Müdürü Dirk Hoke, “Bu uydu haberleşme programı ile Airbus, hem Avrupa savunma sanayii için ortak yeteneklerin kurulmasına hem de sivil ve askeri barış koruma misyonlarına katkı sağlayacak” dedi. ‘AB SatCom Market’ adlı sözleşme, AB üye devletlerinin uydu haberleşme ihtiyaçlarını merkezileştirmelerini ve bu hizmetlere koordineli, daha ekonomik ve etkili erişim sağlamalarına imkan tanıyacak. Bunun sonucunda, Avrupa’dan 20 Savunma Bakanlığı da dahil olmak üzere katkıda bulunan 32 üye, 2012 yılından bu yana ‘AB SatCom Market’ projesi üyelerine uydu haberleşme kabiliyetleri sağlayan EDA aracılığıyla uydu çözümleri ve hizmetlerine hızlı ve verimli bir şekilde erişebilecekler. Bu uydu haberleşme çözümleri, dünya çapında uygulanabilir. Avrupa sivil ve askeri barışı koruma ve güvenlik misyonlarının yanı sıra teknik ve ekonomik kalkınma ve işbirliği operasyonlarında da önemli rol oynarlar. Bu, son birkaç yıldır AB SatCom Market hizmetlerinin başarıyla yürütüldüğü pek çok AB sivil ve askeri misyon ve operasyonunda zaten uygulanmaktadır. AB üye devletlerinin silahlı kuvvetleri de bu çözümleri kullanmaktadır. ‘AB SatCom Market’ sözleşmesi, uydu haberleşme (C, Ku, Ka ve L frekans bantlarında), terminallerin satışı ve kiralanmasının yanı sıra, özellikle AB dışındaki operasyonlarda ‘anahtar teslim çözümler’ sunulmasını kapsamaktadır. Bu anlaşma için Airbus, haberleşme terminallerinden bazılarını ve özellikle L ve Ku band hizmetlerini tedarik edecek olan Marlink ile bir araya geldi. Askeri ve resmi hükümet kullanıcıları için telekomünikasyon çözümlerinde öncü olan Airbus, küresel ölçekte ve tüm ticari ve askeri frekans bantlarında (L, C, Ku, Ka, X ve UHF) uydu haberleşmesi konusunda benzersiz bir deneyime sahiptir. Bu hizmetler, aynı zamanda Avrupalı operatörlere önemli hizmetlerin yerine getirilmesinde de fayda sağlayabilir.
Airbus supplies EU with satellite communications
Airbus, Avrupa Birliği ve üye devletlerinin askeri ve sivil görevleri için uydu haberleşme çözümleri sağlamaya yönelik anlaşma yaptı. Bu, 10 milyonlarca Avro değerinde olduğu tahmin edilen ve dört yıllık işbirliğini içeren anlaşma, Avrupa Savunma Ajansı (EDA) tarafından sunuldu.
Airbus Savunma ve Uzay Genel Müdürü Dirk Hoke, “Bu uydu haberleşme programı ile Airbus, hem Avrupa savunma sanayii için ortak yeteneklerin kurulmasına hem de sivil ve askeri barış koruma misyonlarına katkı sağlayacak” dedi.
‘AB SatCom Market’ adlı sözleşme, AB üye devletlerinin uydu haberleşme ihtiyaçlarını merkezileştirmelerini ve bu hizmetlere koordineli, daha ekonomik ve etkili erişim sağlamalarına imkan tanıyacak. Bunun sonucunda, Avrupa’dan 20 Savunma Bakanlığı da dahil olmak üzere katkıda bulunan 32 üye, 2012 yılından bu yana ‘AB SatCom Market’ projesi üyelerine uydu haberleşme kabiliyetleri sağlayan EDA aracılığıyla uydu çözümleri ve hizmetlerine hızlı ve verimli bir şekilde erişebilecekler.
Bu uydu haberleşme çözümleri, dünya çapında uygulanabilir. Avrupa sivil ve askeri barışı koruma ve güvenlik misyonlarının yanı sıra teknik ve ekonomik kalkınma ve işbirliği operasyonlarında da önemli rol oynarlar. Bu, son birkaç yıldır AB SatCom Market hizmetlerinin başarıyla yürütüldüğü pek çok AB sivil ve askeri misyon ve operasyonunda zaten uygulanmaktadır. AB üye devletlerinin silahlı kuvvetleri de bu çözümleri kullanmaktadır.
‘AB SatCom Market’ sözleşmesi, uydu haberleşme (C, Ku, Ka ve L frekans bantlarında), terminallerin satışı ve kiralanmasının yanı sıra, özellikle AB dışındaki operasyonlarda ‘anahtar teslim çözümler’ sunulmasını kapsamaktadır. Bu anlaşma için Airbus, haberleşme terminallerinden bazılarını ve özellikle L ve Ku band hizmetlerini tedarik edecek olan Marlink ile bir araya geldi.
Askeri ve resmi hükümet kullanıcıları için telekomünikasyon çözümlerinde öncü olan Airbus, küresel ölçekte ve tüm ticari ve askeri frekans bantlarında (L, C, Ku, Ka, X ve UHF) uydu haberleşmesi konusunda benzersiz bir deneyime sahiptir. Bu hizmetler, aynı zamanda Avrupalı operatörlere önemli hizmetlerin yerine getirilmesinde de fayda sağlayabilir.

from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3fJz3ga
via IFTTT
Airbus, Avrupa Birliği’ne uydu haberleşme çözümleri sunuyor

12 Mayıs 2020 Salı
PEGASUS EKİBİ: “ÇOK YAKINDA KAVUŞACAĞIZ” Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet Nane, çok yakında yolculara yeniden en kaliteli hizmeti vermeye başlayacaklarını belirterek, yolculara birer mektup yolladı. Nane’nin “Çok yakında kavuşacağız” başlığıyla e-mail olarak gönderdiği mektup şöyle: “Değerli Misafirimiz; İyi ve sağlıklı günler dilerim. COVID-19 salgınıyla mücadelemiz kararlılıkla devam ediyor. Bu zorlu günlerin sadece ülkemizi değil tüm dünyayı etkileyen sıra dışı bir dönem olduğunu biliyoruz. Biz de bu belirsizlik döneminde, siz değerli misafirlerimizle yeniden buluşacağımız güzel günler için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Nisan ayı içerisinde toplam 3 yeni uçağımızı teslim aldık. Uçaklarımız sizi dilediğiniz şehirlere uçuracakları günleri sabırsızlıkla bekliyor. İşini tutkuyla yapan, özverili ekiplerimiz de öyle… Uçuşlar ne zaman başlayacak? Aklınızda havacılıkla ilgili birçok soru olduğunu tahmin edebiliyorum. Bunlardan ilki herhalde uçuşların başlama tarihiyle ilgilidir. Öncelikle şunu içtenlikle söylemek isterim ki uçuşların başlamasını en çok biz istiyoruz. Çünkü sizleri ve gökyüzünü çok özledik. Ancak tekrar uçabilmemiz için birtakım şartların yerine gelmesi ve salgınla ilgili sağlık tablosunun iyileşmesi gerekiyor. Son iki haftadır koronavirüs vaka sayılarında gerileme ve iyileşen hasta sayılarında yükseliş görüyoruz. Bu sevindirici ve umutlu tablo daha da iyiye giderse, Sağlık Bilim Kurulumuzun tavsiyeleri doğrultusunda Ulaştırma Bakanlığımızın da bu konuda alacağı kararlara bağlı olarak, Mayıs sonu uçuşlarımıza iç hatlarla başlamayı planlıyoruz. Tüm hazırlıklarımızı buna göre yapıyoruz. Kriz sonrası normalleşme nasıl olacak? Hepimizin aklındaki bir diğer soru da şüphesiz kriz sonrası normalleşme. Uçuşlar başladığında bazı uygulamaların eskisi gibi olmayacağını biliyoruz. Bu sebeple şimdiden yeni düzene ilişkin normalleşme konusuna odaklanıyoruz. Pegasus Hava Yolları olarak bizim en önemli değerimiz siz misafirlerimiz ve çalışanlarımız. Bu sebeple sizler ve çalışanlarımız için kriz sonrası uçuş standartlarının nasıl olacağını belirlemek, bu zorlu dönem bittiğinde gönül rahatlığıyla seyahat edebilmeniz için şimdiden önlemler almak durumundayız. Sektör temsilcileri olarak, bu konuları konuşuyor ve ulusal otoritelerle birlikte standartları belirlemek üzere yapılan çalışmalara aktif katılıyoruz. Öte yandan alınan kararların dünya çapında paralellik taşıması da önem arz ediyor. Uçtuğumuz 43 ülkede de benzer standartların sağlanması yönünde uluslararası boyutta görüşmelerimiz sürüyor. Bu mücadelenin kazananı biz olacağız! Çok yakında yeniden bir arada olacağız. Ama şimdi zaman, sağlığımıza dikkat etme ve dayanışma içerisinde bu salgınla mücadeleye devam etme zamanı. Vaka sayıları düşüşe geçtiği için rehavete kapılmadan, tedbirleri elden bırakmadan… Lütfen Sağlık Bakanlığı’nın önerilerine uymayı sürdürün. Zorunlu olmadıkça dışarı çıkmayın, mümkün olduğunca evlerinizde kalın ve sağlığınıza dikkat edin. Sizler bizim için çok değerlisiniz. Bu zorlu ve sıra dışı süreçte gösterdiğiniz sabır, anlayış ve destek için şahsım ve Pegasus Hava Yolları adına en içten teşekkürlerimi sunuyorum. Bu mücadelenin kazananı biz olacağız. Çok yakında tekrar kavuşacağız. O zamana kadar sağlıcakla kalın.” Mehmet T. Nane Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü
Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet Nane, çok yakında yolculara yeniden en kaliteli hizmeti vermeye başlayacaklarını belirterek, yolculara birer mektup yolladı.
Nane’nin “Çok yakında kavuşacağız” başlığıyla e-mail olarak gönderdiği mektup şöyle:
“Değerli Misafirimiz;
İyi ve sağlıklı günler dilerim. COVID-19 salgınıyla mücadelemiz kararlılıkla devam ediyor. Bu zorlu günlerin sadece ülkemizi değil tüm dünyayı etkileyen sıra dışı bir dönem olduğunu biliyoruz. Biz de bu belirsizlik döneminde, siz değerli misafirlerimizle yeniden buluşacağımız güzel günler için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Nisan ayı içerisinde toplam 3 yeni uçağımızı teslim aldık. Uçaklarımız sizi dilediğiniz şehirlere uçuracakları günleri sabırsızlıkla bekliyor. İşini tutkuyla yapan, özverili ekiplerimiz de öyle…
Uçuşlar ne zaman başlayacak?
Aklınızda havacılıkla ilgili birçok soru olduğunu tahmin edebiliyorum. Bunlardan ilki herhalde uçuşların başlama tarihiyle ilgilidir. Öncelikle şunu içtenlikle söylemek isterim ki uçuşların başlamasını en çok biz istiyoruz. Çünkü sizleri ve gökyüzünü çok özledik. Ancak tekrar uçabilmemiz için birtakım şartların yerine gelmesi ve salgınla ilgili sağlık tablosunun iyileşmesi gerekiyor. Son iki haftadır koronavirüs vaka sayılarında gerileme ve iyileşen hasta sayılarında yükseliş görüyoruz. Bu sevindirici ve umutlu tablo daha da iyiye giderse, Sağlık Bilim Kurulumuzun tavsiyeleri doğrultusunda Ulaştırma Bakanlığımızın da bu konuda alacağı kararlara bağlı olarak, Mayıs sonu uçuşlarımıza iç hatlarla başlamayı planlıyoruz. Tüm hazırlıklarımızı buna göre yapıyoruz.
Kriz sonrası normalleşme nasıl olacak?
Hepimizin aklındaki bir diğer soru da şüphesiz kriz sonrası normalleşme. Uçuşlar başladığında bazı uygulamaların eskisi gibi olmayacağını biliyoruz. Bu sebeple şimdiden yeni düzene ilişkin normalleşme konusuna odaklanıyoruz. Pegasus Hava Yolları olarak bizim en önemli değerimiz siz misafirlerimiz ve çalışanlarımız. Bu sebeple sizler ve çalışanlarımız için kriz sonrası uçuş standartlarının nasıl olacağını belirlemek, bu zorlu dönem bittiğinde gönül rahatlığıyla seyahat edebilmeniz için şimdiden önlemler almak durumundayız. Sektör temsilcileri olarak, bu konuları konuşuyor ve ulusal otoritelerle birlikte standartları belirlemek üzere yapılan çalışmalara aktif katılıyoruz. Öte yandan alınan kararların dünya çapında paralellik taşıması da önem arz ediyor. Uçtuğumuz 43 ülkede de benzer standartların sağlanması yönünde uluslararası boyutta görüşmelerimiz sürüyor.
Bu mücadelenin kazananı biz olacağız!
Çok yakında yeniden bir arada olacağız. Ama şimdi zaman, sağlığımıza dikkat etme ve dayanışma içerisinde bu salgınla mücadeleye devam etme zamanı. Vaka sayıları düşüşe geçtiği için rehavete kapılmadan, tedbirleri elden bırakmadan… Lütfen Sağlık Bakanlığı’nın önerilerine uymayı sürdürün. Zorunlu olmadıkça dışarı çıkmayın, mümkün olduğunca evlerinizde kalın ve sağlığınıza dikkat edin. Sizler bizim için çok değerlisiniz.
Bu zorlu ve sıra dışı süreçte gösterdiğiniz sabır, anlayış ve destek için şahsım ve Pegasus Hava Yolları adına en içten teşekkürlerimi sunuyorum. Bu mücadelenin kazananı biz olacağız. Çok yakında tekrar kavuşacağız.
O zamana kadar sağlıcakla kalın.”
Mehmet T. Nane
Pegasus Hava Yolları
Genel Müdürü

from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3brWMOH
via IFTTT
PEGASUS EKİBİ: “ÇOK YAKINDA KAVUŞACAĞIZ”

THY’YE PANDEMİ ELEŞTİRİ Havayolu Çalışanları Sendikası (HAVA-SEN), Türk Hava Yolları’nın pandemi dönemini bahane ederek çalışanlarına farklı değerlendirmelerde bulunduğu iddia edildi. HAVA-SEN açıklamasında, THY çalışanları arasında farklı uygulamalar yapılması ve farklı ücretler yatırılması ile eşitsiz ve adaletsiz bir yaklaşım içinde bulunulduğu vurgulandı. Konuya ilişkin yapılan açıklama şöyle: Tüm dünya ile birlikte ülkemizde de etkisini sürdüren Covid-19 pandemisi ile ilgili olarak tüm havacılık işletmelerimizin birtakım tedbirler aldığı bilinmektedir. Bu süreçte, bazı şirketler personeline yarım ücret vererek destek olmaya çalışmıştır. Ülkemizin en büyük havayolu şirketi olan bayrak taşıyıcımızın ise, 8 Mayıs itibarı ile çalışanların farklı değerlendirildiği izlenimini kuvvet kazandıracak şekilde uygulamalar yaptığı saptanmıştır. Bu çerçevede; 1- Sağlık Bakanlığı’nın ve Bilim Kurulu’nun önerileri doğrultusunda evde kalma yaş sınırı 65 yaş ve üstü yurttaşlar için getirilmiş olmasına rağmen, THY’de 60 yaş üstü deneyimli pilotlardan ve uçmaya engel olmasa da herhangi bir sağlık kısıtı bulunan her yaştaki pilotlardan işverenin talebi üzerine ücretsiz izin dilekçesi alınmıştır. Bu gruba giren personele salgın sürecinde hiçbir ücret ödenmemesi ve devletin yardımından da mahrum bırakılması açık bir adaletsizliktir. 2- Aynı işi yapan pilotların bir kısmı kargo ve tahliye seferlerinde görevlendirilmiş ancak bu gruptaki çalışanlara dahi uçuş saatinden bağımsız olarak farklı uygulamaların yapıldığı öğrenilmiştir. Kendisine planlanan uçuşları yerine getiren bir pilot veya kabin memuruna kredili uçuş parasının tamamen ödenmesi gerekirken, çalışma günü sınırlı gösterilerek düşük ücret ödenmesi emeğin ve bu riskli dönemde yapılan özverinin cezalandırılmasıdır. 3- THY çalışanlarının bir bölümü 4, bir bölümü 6, bir bölümü ise 10 -12 gün çalışır gösterilerek farklı uygulamalar yapılması, farklı ücretler yatırılması, eşitsiz ve adaletsiz bir yaklaşım içinde bulunulduğu izlenimini uyandırmıştır. 4- THY çalışanları, önümüzdeki süreçte işverenin hangi ayda ne kadar ücret ödeyeceğini, kısa çalışma ödeneği veya ücretsiz izin parası alıp almayacağını bilememektedir. THY ivedilikle, ücret skalasında yer alan fasıllar üzerinden nasıl hesaplama yaptığını, yer görevi veya uçuş görevi planlaması halinde çalışanlara bu fasıllar esas alınarak hangi hesaplamaya göre ne kadar saat veya günlük ücret ödemesi yapacağını anlaşılabilir, kolaylıkla hesaplanabilir bir şekilde açıklamalıdır. Böylece, özellikle uçuş personeli aylık programları açıklandığında, ay sonunda ne kadar ücret alacağını öngörebilmelidir. 5- Benzer şekilde, personelin 1 ay boyunca kaç gün Kısa Çalışma Ödeneğine hak kazanacağı ve miktarı da açıklanmalıdır. 6- 2019 yılında 4.5 milyar TL (876 milyon dolar) kar açıklayan THY’nin sadece uçuş görevi verilen sınırlı sayıdaki pilotlar hariç 2. pilot ve kaptanlara ortalama 6.000 TL, kabin ekiplerine de ortalama 2.500 TL üzerinden ödeme yaptığı bu hesaba göre yaklaşık 17.000 uçuş personeline ayda 60 milyon TL ücret ödeyeceği anlaşılmaktadır. Kaldı ki, bu personelin bir kısmını da ücretsiz izin kullandırılan ve ödeme yapılmayan çalışanlar oluşturmaktadır. Dolayısı ile, yer personeli de dahil edildiğinde, yaklaşık 90 milyon TL (13 milyon dolar) aylık personel giderinin gerçekleşeceği hesaplanmaktadır. 2019 yılında ikramiyeler dahil 172 milyon dolar aylık ortalama personel gideri yapıldığı, bu rakamın 2020 TİS zamları ile yaklaşık 190 milyon dolara yükseldiği dikkate alındığında uygulanan pandemi ücret politikası nedeniyle THY’nin olağan personel harcamasının sadece % 7’sini ödeyerek süreci personelden tasarruf yapmak suretiyle yürütmeye çalıştığı sonucuna varılmaktadır. Bu süreçte operasyonel giderler neredeyse tamamen durmuş iken, THY kargo ve tahliye seferleri ile gelir elde etmeye devam etmektedir. 7- Haziran ayından başlayarak kademeli olarak operasyonlara başlayacağını duyuran THY’nin, görev vereceği pilot ve kabin memurları başta olmak üzere çalışanlarını iki ay boyunca insanca yaşama koşullarını sağlayacak ücretten mahrum bırakması, işçinin sırtından nemalanmak anlayışının salgında da devam ettirildiğini göstermesi bakımından ibret vericidir. Üstelik yasa gereği sadece Nisan ayı için Kısa Çalışma Ödeneğinin 1 haftalık bölümünü yarısının THY tarafından ödendiği, müteakip aylarda ise ödenmeyeceği dikkate alındığında, Mayıs ve Haziran aylarında THY katkısının daha da düşeceği değerlendirilmektedir. 8- Yürürlükte olan Toplu İş Sözleşmesi ile kazanılan hakların, işverenin tek taraflı olarak aldığı kararlarla değiştirilmesi mümkün değildir. Her ne kadar Toplu İş Sözleşmesi rejiminde ancak iyileştirme amaçlı olarak değişikliğe gidilmesi söz konusu ise de, yaşanan olağanüstü durumdan dolayı çalışma ve ücret koşullarında çalışanlar aleyhine yapılan değişikliğin kabul edilebileceği düşünülmektedir. Bu halde dahi, yetkili Havaiş sendikası ile THY işvereninin, süresi, niteliği ve içeriği şeffaf biçimde belirlenmiş, külfeti adaletli dağıtan ve kabul edilebilir bir tadil protokolü imzalaması gerekmektedir. Böyle bir protokol mevcut değilse, yapılan kesintilerin hukuksal dayanağı yoktur. Var ise, bu protokolün yetkili sendika tarafından üyelerin görüş, öneri ve beklentileri sorulmadan imzalanmasının izahı yoktur. Kaldı ki, kısa çalışma ödeneğinin geçerli olduğu dönemde Toplu Sözleşmenin askıya alınarak ikramiye ve 6 aylık zamların askıya alınacağına ilişkin yasal bir düzenleme mevcut değildir. Bu açıdan THY’nin yılsonuna kadar ikramiye ödenmeyeceğine ilişkin açıklama yapmasının da kazanılmış hakları ortadan kaldırılması anlamında kabul edilmesi mümkün değildir. 9- Şimdiye kadar personelle ilgili konularda birçok kez olduğu gibi, pandemi süresinde de ücretlendirme politikasını hazırlayanların bir kez daha THY üst yönetimini yanlış yönlendirdiği, bunun sonucunda da THY çalışanlarının mağdur edildiği gerçeğinden hareketle; THY ve yetkili sendika olan Türkiş’e bağlı Havaiş’i, yaşamın giderek zorlaştığı bu süreçte personelin çalışma günlerini artırmak, kalan süreyi de Kısa Çalışma Ödeneğini hak edecek şekilde planlamak, uçuşlarda adil ve dengeli olarak görevlendirme yapmak suretiyle, THY’yi dünya sivil havacılığında ilk sıralara yükselten personeline sahip çıkmaya, ücretsiz izine çıkartılan veya hukuka aykırı olarak çıkmaya zorlanan çalışanlarına da mutlaka maddi olanaklar sağlayacak şekilde girişimde bulunmaya davet ediyoruz. Birçok ülkenin uçuşlara başlamak için sonbaharı işaret ettiği bir dönemde, Haziran ayından başlayacak şekilde tarife açıklamak, bugün örselenen, işverenin insafına bırakılmış çalışanların özverisine ve emeğine çok daha önce ihtiyaç duyulacağını göstermektedir. HAVA-SEN var olduğu sürece hiçbir havacılık çalışanı çaresiz ve sahipsiz değildir. HAVA-SEN, haklarımıza, emeğimize, insanca çalışma ve yaşama idealimize her koşulda sahip çıkacaktır. Bugün karar ver daha da geç olmadan. Kamuoyuna saygı ile duyurulur. HAVA-SEN YÖNETİM KURULU Kaynak : http://www.havasen.org.tr/haber-detay.asp?ID=107
Havayolu Çalışanları Sendikası (HAVA-SEN), Türk Hava Yolları’nın pandemi dönemini bahane ederek çalışanlarına farklı değerlendirmelerde bulunduğu iddia edildi.
HAVA-SEN açıklamasında, THY çalışanları arasında farklı uygulamalar yapılması ve farklı ücretler yatırılması ile eşitsiz ve adaletsiz bir yaklaşım içinde bulunulduğu vurgulandı.
Konuya ilişkin yapılan açıklama şöyle:
Tüm dünya ile birlikte ülkemizde de etkisini sürdüren Covid-19 pandemisi ile ilgili olarak tüm havacılık işletmelerimizin birtakım tedbirler aldığı bilinmektedir. Bu süreçte, bazı şirketler personeline yarım ücret vererek destek olmaya çalışmıştır. Ülkemizin en büyük havayolu şirketi olan bayrak taşıyıcımızın ise, 8 Mayıs itibarı ile çalışanların farklı değerlendirildiği izlenimini kuvvet kazandıracak şekilde uygulamalar yaptığı saptanmıştır. Bu çerçevede;
1- Sağlık Bakanlığı’nın ve Bilim Kurulu’nun önerileri doğrultusunda evde kalma yaş sınırı 65 yaş ve üstü yurttaşlar için getirilmiş olmasına rağmen, THY’de 60 yaş üstü deneyimli pilotlardan ve uçmaya engel olmasa da herhangi bir sağlık kısıtı bulunan her yaştaki pilotlardan işverenin talebi üzerine ücretsiz izin dilekçesi alınmıştır. Bu gruba giren personele salgın sürecinde hiçbir ücret ödenmemesi ve devletin yardımından da mahrum bırakılması açık bir adaletsizliktir.
2- Aynı işi yapan pilotların bir kısmı kargo ve tahliye seferlerinde görevlendirilmiş ancak bu gruptaki çalışanlara dahi uçuş saatinden bağımsız olarak farklı uygulamaların yapıldığı öğrenilmiştir. Kendisine planlanan uçuşları yerine getiren bir pilot veya kabin memuruna kredili uçuş parasının tamamen ödenmesi gerekirken, çalışma günü sınırlı gösterilerek düşük ücret ödenmesi emeğin ve bu riskli dönemde yapılan özverinin cezalandırılmasıdır.
3- THY çalışanlarının bir bölümü 4, bir bölümü 6, bir bölümü ise 10 -12 gün çalışır gösterilerek farklı uygulamalar yapılması, farklı ücretler yatırılması, eşitsiz ve adaletsiz bir yaklaşım içinde bulunulduğu izlenimini uyandırmıştır.
4- THY çalışanları, önümüzdeki süreçte işverenin hangi ayda ne kadar ücret ödeyeceğini, kısa çalışma ödeneği veya ücretsiz izin parası alıp almayacağını bilememektedir. THY ivedilikle, ücret skalasında yer alan fasıllar üzerinden nasıl hesaplama yaptığını, yer görevi veya uçuş görevi planlaması halinde çalışanlara bu fasıllar esas alınarak hangi hesaplamaya göre ne kadar saat veya günlük ücret ödemesi yapacağını anlaşılabilir, kolaylıkla hesaplanabilir bir şekilde açıklamalıdır. Böylece, özellikle uçuş personeli aylık programları açıklandığında, ay sonunda ne kadar ücret alacağını öngörebilmelidir.
5- Benzer şekilde, personelin 1 ay boyunca kaç gün Kısa Çalışma Ödeneğine hak kazanacağı ve miktarı da açıklanmalıdır.
6- 2019 yılında 4.5 milyar TL (876 milyon dolar) kar açıklayan THY’nin sadece uçuş görevi verilen sınırlı sayıdaki pilotlar hariç 2. pilot ve kaptanlara ortalama 6.000 TL, kabin ekiplerine de ortalama 2.500 TL üzerinden ödeme yaptığı bu hesaba göre yaklaşık 17.000 uçuş personeline ayda 60 milyon TL ücret ödeyeceği anlaşılmaktadır. Kaldı ki, bu personelin bir kısmını da ücretsiz izin kullandırılan ve ödeme yapılmayan çalışanlar oluşturmaktadır. Dolayısı ile, yer personeli de dahil edildiğinde, yaklaşık 90 milyon TL (13 milyon dolar) aylık personel giderinin gerçekleşeceği hesaplanmaktadır. 2019 yılında ikramiyeler dahil 172 milyon dolar aylık ortalama personel gideri yapıldığı, bu rakamın 2020 TİS zamları ile yaklaşık 190 milyon dolara yükseldiği dikkate alındığında uygulanan pandemi ücret politikası nedeniyle THY’nin olağan personel harcamasının sadece % 7’sini ödeyerek süreci personelden tasarruf yapmak suretiyle yürütmeye çalıştığı sonucuna varılmaktadır. Bu süreçte operasyonel giderler neredeyse tamamen durmuş iken, THY kargo ve tahliye seferleri ile gelir elde etmeye devam etmektedir.
7- Haziran ayından başlayarak kademeli olarak operasyonlara başlayacağını duyuran THY’nin, görev vereceği pilot ve kabin memurları başta olmak üzere çalışanlarını iki ay boyunca insanca yaşama koşullarını sağlayacak ücretten mahrum bırakması, işçinin sırtından nemalanmak anlayışının salgında da devam ettirildiğini göstermesi bakımından ibret vericidir. Üstelik yasa gereği sadece Nisan ayı için Kısa Çalışma Ödeneğinin 1 haftalık bölümünü yarısının THY tarafından ödendiği, müteakip aylarda ise ödenmeyeceği dikkate alındığında, Mayıs ve Haziran aylarında THY katkısının daha da düşeceği değerlendirilmektedir.
8- Yürürlükte olan Toplu İş Sözleşmesi ile kazanılan hakların, işverenin tek taraflı olarak aldığı kararlarla değiştirilmesi mümkün değildir. Her ne kadar Toplu İş Sözleşmesi rejiminde ancak iyileştirme amaçlı olarak değişikliğe gidilmesi söz konusu ise de, yaşanan olağanüstü durumdan dolayı çalışma ve ücret koşullarında çalışanlar aleyhine yapılan değişikliğin kabul edilebileceği düşünülmektedir. Bu halde dahi, yetkili Havaiş sendikası ile THY işvereninin, süresi, niteliği ve içeriği şeffaf biçimde belirlenmiş, külfeti adaletli dağıtan ve kabul edilebilir bir tadil protokolü imzalaması gerekmektedir. Böyle bir protokol mevcut değilse, yapılan kesintilerin hukuksal dayanağı yoktur. Var ise, bu protokolün yetkili sendika tarafından üyelerin görüş, öneri ve beklentileri sorulmadan imzalanmasının izahı yoktur. Kaldı ki, kısa çalışma ödeneğinin geçerli olduğu dönemde Toplu Sözleşmenin askıya alınarak ikramiye ve 6 aylık zamların askıya alınacağına ilişkin yasal bir düzenleme mevcut değildir. Bu açıdan THY’nin yılsonuna kadar ikramiye ödenmeyeceğine ilişkin açıklama yapmasının da kazanılmış hakları ortadan kaldırılması anlamında kabul edilmesi mümkün değildir.
9- Şimdiye kadar personelle ilgili konularda birçok kez olduğu gibi, pandemi süresinde de ücretlendirme politikasını hazırlayanların bir kez daha THY üst yönetimini yanlış yönlendirdiği, bunun sonucunda da THY çalışanlarının mağdur edildiği gerçeğinden hareketle; THY ve yetkili sendika olan Türkiş’e bağlı Havaiş’i, yaşamın giderek zorlaştığı bu süreçte personelin çalışma günlerini artırmak, kalan süreyi de Kısa Çalışma Ödeneğini hak edecek şekilde planlamak, uçuşlarda adil ve dengeli olarak görevlendirme yapmak suretiyle, THY’yi dünya sivil havacılığında ilk sıralara yükselten personeline sahip çıkmaya, ücretsiz izine çıkartılan veya hukuka aykırı olarak çıkmaya zorlanan çalışanlarına da mutlaka maddi olanaklar sağlayacak şekilde girişimde bulunmaya davet ediyoruz. Birçok ülkenin uçuşlara başlamak için sonbaharı işaret ettiği bir dönemde, Haziran ayından başlayacak şekilde tarife açıklamak, bugün örselenen, işverenin insafına bırakılmış çalışanların özverisine ve emeğine çok daha önce ihtiyaç duyulacağını göstermektedir.
HAVA-SEN var olduğu sürece hiçbir havacılık çalışanı çaresiz ve sahipsiz değildir. HAVA-SEN, haklarımıza, emeğimize, insanca çalışma ve yaşama idealimize her koşulda sahip çıkacaktır.
Bugün karar ver daha da geç olmadan.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
HAVA-SEN YÖNETİM KURULU
Kaynak : http://www.havasen.org.tr/haber-detay.asp?ID=107

from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri https://ift.tt/3dBK4hJ
via IFTTT