
havacılık haberleri, havayolu şirketleri ve sivil havacılık ile ilgili meraklarınızı gidermeye, bilgilerinizi güncellemeye davet ediyoruz.
8 Ocak 2018 Pazartesi
Türk Hava Yolları 2017 Sonu Trafik Sonuçları

Türk Hava Yolları 2017 Sonu Trafik Sonuçları Türk Hava Yolları Aralık 2017 dönemine ilişkin trafik sonuçları aşağıdaki gibidir: – Aralık 2016 döneminde 4,5 milyon olan toplam yolcu sayısı, 2017 yılının aynı döneminde %21,4 artışla 5,5 milyon olarak gerçekleşmiştir. Yolcu sayısındaki artış iç hatlarda %26,4, dış hatlarda %17,6 oranındadır. – Yolcu doluluk oranı Aralık 2017 döneminde 5,1 puanlık artış ile %79,7 olarak gerçekleşmiştir. Aynı dönemde dış hat seferlerde doluluk oranı 5,0 puanlık artış göstermiştir. – Ücretli Yolcu Km (ÜYK), Aralık 2016 döneminde 9,7 milyar iken, 2017 yılının aynı döneminde %16,3 artarak 11,2 milyar olarak gerçekleşmiştir. ÜYK artışı iç hat uçuşlarda %26,9 dış hat uçuşlarda ise %14,7 oranındadır. – Dıştan Dışa Transfer Yolcu sayısında Aralık 2016 dönemine kıyasla %5,9 artış gerçekleşmiştir. – Taşınan Kargo-Posta, Aralık 2016 döneminde 86.476 ton iken, 2017 yılının aynı döneminde %18,4 artışla 102.429 tona yükselmiştir. – Aralık 2017 döneminde bölgesel sonuçlara bakıldığında; – Ücretli Yolcu Km (ÜYK) İç Hatlarda %26,5, Avrupa’da %18,9, Orta Doğu’da %18,2, Orta ve Güney Amerika’da %16 ve Afrika’da %14,4, – Yolcu doluluk oranı Orta Doğu’da 7,1 puan, Kuzey Amerika’da 6,8 puan, Afrika’da 5,6 puan – Yolcu Sayısı ise İç Hatlar’da %26, Orta ve Güney Amerika’da %20,7, Avrupa’da %19,9, Orta Doğu’da %16,8, Afrika’da %16,4, Uzak Doğu’da %15,9 artış göstermiştir. Türk Hava Yolları Ocak- Aralık 2017 dönemine ilişkin trafik sonuçları aşağıdaki gibidir: – Ocak- Aralık 2016 döneminde 62,8 milyon olan toplam yolcu sayısı, 2017 yılının aynı döneminde %9,3 artışla 68,6 milyon olarak gerçekleşmiştir. Yolcu sayısındaki artış iç hatlarda %10,4, dış hatlarda %8,4 oranındadır. – Dıştan Dışa Transfer Yolcu sayısında Ocak- Aralık 2016 dönemine kıyasla %3,5 artış gerçekleşmiştir. – Yolcu doluluk oranı 4,7 puanlık artış ile %79,1 olarak gerçekleşmiştir. – Toplam Arz Edilen Koltuk Km (AKK), Ocak- Aralık 2016 döneminde 170,4 milyar iken, 2017 yılının aynı döneminde %1,6 artarak 173,1 milyar olarak gerçekleşmiştir. AKK iç hat uçuşlarda %7,8 artmış, dış hat uçuşlarda %0,7 artmıştır. – Ücretli Yolcu Km (ÜYK), Ocak- Aralık 2016 döneminde 126,9 milyar iken, 2017 yılının aynı döneminde %7,9 artarak 136,9 milyar olarak gerçekleşmiştir. ÜYK artışı iç hat uçuşlarda %10,3, dış hat uçuşlarda ise %7,5 oranındadır. – Yolcu uçakları Konma Sayısı, Ocak- Aralık 2016 döneminde 464.247 iken, 2017 yılının aynı döneminde %1,1 artışla 469.552 olarak gerçekleşmiştir. – Taşınan Kargo-Posta, Ocak- Aralık 2016 döneminde 894.304 ton iken, 2017 yılının aynı döneminde %25,5 artışla 1.122.697 tona yükselmiştir. – 2016 Aralık ayı sonunda uçak sayısı 334 iken 2017 Aralık ayı sonunda 329 olmuştur. Dar gövde yolcu uçak sayısı 234’ten 223’e gerilerken, geniş gövde yolcu uçak sayısı 87’den 90’a, kargo uçak sayısı ise 13’ten 16’ya yükselmiştir.
from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri http://ift.tt/2FeL9eO
via IFTTT
Jumbo Jetlerin Ölümü Jumbo jetlerin yavaş ölümü – şimdi hepsi neredeler? Dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden olan Delta, son 747’sini bu hafta Arizona “mezarlığına” gönderdi, jumbo jetin yavaş ölümünün bir başka bölümünü daha yaşandı. Delta‘nın ABD’li rakibi olan United, geçen ay San Francisco’dan Honolulu’ya (1970’deki ilk 747 hizmet rotasını yeniden yaratarak) yaptığı uçuş ile 747’ye veda etti . Neredeyse 50 yıldır yorulmadan hizmet veren ikonik Boeing uçakları, artık gökyüzünden giderek kayboluyor. En büyük müşterisi olan British Airways bile filosunda aşamalı olarak kaldırıyor. Airfleets.net web sitesinde göre halihazırda 36 jumbo jeti var ancak daha 34 tane daha hangarda, bu modelin 2024 yılına kadar tamamen hangara gideceğini belirtiyor. 1969’daki ilk uçuşundan bu yana birçok kez geliştirilen ve iyileştirilen 747’ye olan talep kesildi. Geçtiğimiz yıl yeni sipariş alınmadı. 1969’dan bu yana Boeing 1.500’den fazla jumbo jet üretti. Ancak bunların yaklaşık üçte ikisi hurdaya çıkarıldı, silindi ya da dünyanın uçak mezarlıklarından birine gönderildi. Airfleets.net’e göre 512’i uçak hala “aktif” . BA’nın yanı sıra, 747’nin en büyük kullanıcıları, saygın taşıyıcılardan bir gruptan oluşuyor. Dünyanın en eski havayolu şirketi olan KLM’nin uçak sayısı 17, ancak bu sayı hızlı bir şekilde düşüyor. Geçtiğimiz ay, Enschede havalimanı pistinde, geyik sürüsü tarafından karşılanan PH-BFR tescilli uçakları da son uçuşunu yapmıştı. 1953’te kurulan Lufthansa’da 32, tarihçesi 1946’ya uzanan Cathay Pacific’de 20, 1920’de kurulan Qantas’ta 9 adet bulunuyor. 747’leri halen faaliyette olan daha yeni havayolları da var; Virgin Atlantik 8 adet, Singapur Havayolları 7 adet ve Katar Havayolları 2 adet işletiyor. Bunun ötesinde, büyük ölçüde kargo taşıyıcı havayolları, dünyanın uzak köşelerine dahi bu uçakla taşımacılık yapıyorlar. Lüksemburg’lu Cargolux’te 23 adet, hepsi Amerika’da yerleşik Atlas Air, UPS, Kalitta Air ve Polar Air Cargo’da sırasıyla , 30, 18, 17 ve 13 adet bulunuyor. Merkezi Moskova’da bulunan Air Bridge Cargo‘da ise 15 adet 747 bulunuyor. Ayrıca İran’dan Mahan Air, Hazar Havayolları ve Saha Havayolları, Çin’den Suparna Havayolları ve Moldova’dan Terra Avia filosunda 747 yer alıyor. İki askeri kuvvet; ABD Hava Kuvvetleri ve İran Hava Kuvveti tarafından da kullanılıyor – Aynı zamanda Ortadoğu hükümdarları arasında da popüler görünüyor, Bahreyn Kraliyet Filosunda üç, Kuveyt’te bir tane ve 2011 yılında ölen Suudi Arabistan Prensi Sultan Bin Abdülaziz‘in mülkiyetinde sahibi olduğu bir adet 747 bulunuyor. İlk 747 şimdi nerede? İlk 747 uçuşu, şubat 1969’da test pilotları Jack Waddell ve Brien Wygle tarafından yapıldı ve en yakın rakibinin iki katı büyüklüğünde olan uçak yeni hava yolculuğu dönemini başlattı. Uçak, RA001, Seattle Uçuş Müzesi’nde görülebilir. İlk yolcu uçuşu Pan Am, 22 Ocak 1970’de jumbo jetini halka tanıtıyordu. Fakat New York’tan Heathrow’a olan ilk uçuş büyük bir başarı değildi. Air Space Magazine için yazan Tony Reichhardt, “Kaptan Robert Weeks 352 yolcu ve 20 mürettebat ile Kennedy Havaalanı’nda pistte kalkışı beklerken 4 numaralı motorunda bir arıza fark etti ve iki saat boyunca pistte kaldıktan sonra kapıya geri dönmeye karar verdi” “Yolculardan bazıları 747’lerin gürültüsü ve kirliliği hakkında yüksek sesle şikayetçi olup ” Size söylemiştik “diye protesto etti, yolcular terminalde yemeğe alındı ve Pan Am bir yedek jet ayarladı. Orjinal yolcuların yirmi tanesi, tarihi ilk uçuştan bu sırada ayrılmaya karar verdi. ” Young America “(orijinal uçağın adı) olarak alelacele isim verilen yedek 747 nihayet Londra’ya ineceği tahmin edilenden saatten 27 dakika sonra, saat 1: 52’de kalktı. Hâlâ hizmette olan en eski 747 İran Hava Kuvvetleri aktif olarak kullanılan 48 yaşında bir 747’ye sahip. Boeing tarafından 1975 yılında değiştirilmeden önce TWA ile uçuş hayatına başlayan 747 bir yıl sonra yeni sahibine teslim edilir. Kullanmaya devam eden en eski 747, İran’ın Saha Havayollarına ait EP-SHB. Yerel rakibi olan Hazar Havayolları hizmetinde ise halen 39 yaşındaki olan bir jumbo jet bulunuyor. BA’nın aktif jumbo’larının çoğu daha yeni. En yaşlı, G-BNLK, 1990 yılında teslim edildi; 1999’da en yeni olanı G-BYGG filoya katılmıştı. İstenmeyen 747’ler nereye gider? Filolarını mümkün oldukça modern ve yakıt verimli tutmak isteyen havayolu şirketleri ve yeni teknolojiden yararlanmak isteyen hava kuvvetleri yüzünden uçakların raf ömrü düşündüğünüzden daha kısadır. Emekli edildiğinde bu uçaklar nereye gidecekler? Sonları dünyanın önde gelen uçak mezarlıklarından birinde olacak. İçerik:http://ift.tt/iJhWCx
Jumbo jetlerin yavaş ölümü – şimdi hepsi neredeler?
Dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden olan Delta, son 747’sini bu hafta Arizona “mezarlığına” gönderdi, jumbo jetin yavaş ölümünün bir başka bölümünü daha yaşandı.
Delta‘nın ABD’li rakibi olan United, geçen ay San Francisco’dan Honolulu’ya (1970’deki ilk 747 hizmet rotasını yeniden yaratarak) yaptığı uçuş ile 747’ye veda etti . Neredeyse 50 yıldır yorulmadan hizmet veren ikonik Boeing uçakları, artık gökyüzünden giderek kayboluyor.
En büyük müşterisi olan British Airways bile filosunda aşamalı olarak kaldırıyor. Airfleets.net web sitesinde göre halihazırda 36 jumbo jeti var ancak daha 34 tane daha hangarda, bu modelin 2024 yılına kadar tamamen hangara gideceğini belirtiyor.
1969’daki ilk uçuşundan bu yana birçok kez geliştirilen ve iyileştirilen 747’ye olan talep kesildi. Geçtiğimiz yıl yeni sipariş alınmadı.
1969’dan bu yana Boeing 1.500’den fazla jumbo jet üretti. Ancak bunların yaklaşık üçte ikisi hurdaya çıkarıldı, silindi ya da dünyanın uçak mezarlıklarından birine gönderildi.
Airfleets.net’e göre 512’i uçak hala “aktif” .
BA’nın yanı sıra, 747’nin en büyük kullanıcıları, saygın taşıyıcılardan bir gruptan oluşuyor. Dünyanın en eski havayolu şirketi olan KLM’nin uçak sayısı 17, ancak bu sayı hızlı bir şekilde düşüyor. Geçtiğimiz ay, Enschede havalimanı pistinde, geyik sürüsü tarafından karşılanan PH-BFR tescilli uçakları da son uçuşunu yapmıştı.
1953’te kurulan Lufthansa’da 32, tarihçesi 1946’ya uzanan Cathay Pacific’de 20, 1920’de kurulan Qantas’ta 9 adet bulunuyor.
747’leri halen faaliyette olan daha yeni havayolları da var; Virgin Atlantik 8 adet, Singapur Havayolları 7 adet ve Katar Havayolları 2 adet işletiyor.
Bunun ötesinde, büyük ölçüde kargo taşıyıcı havayolları, dünyanın uzak köşelerine dahi bu uçakla taşımacılık yapıyorlar. Lüksemburg’lu Cargolux’te 23 adet, hepsi Amerika’da yerleşik Atlas Air, UPS, Kalitta Air ve Polar Air Cargo’da sırasıyla , 30, 18, 17 ve 13 adet bulunuyor. Merkezi Moskova’da bulunan Air Bridge Cargo‘da ise 15 adet 747 bulunuyor.
Ayrıca İran’dan Mahan Air, Hazar Havayolları ve Saha Havayolları, Çin’den Suparna Havayolları ve Moldova’dan Terra Avia filosunda 747 yer alıyor.
İki askeri kuvvet; ABD Hava Kuvvetleri ve İran Hava Kuvveti tarafından da kullanılıyor – Aynı zamanda Ortadoğu hükümdarları arasında da popüler görünüyor, Bahreyn Kraliyet Filosunda üç, Kuveyt’te bir tane ve 2011 yılında ölen Suudi Arabistan Prensi Sultan Bin Abdülaziz‘in mülkiyetinde sahibi olduğu bir adet 747 bulunuyor.
İlk 747 şimdi nerede?
İlk 747 uçuşu, şubat 1969’da test pilotları Jack Waddell ve Brien Wygle tarafından yapıldı ve en yakın rakibinin iki katı büyüklüğünde olan uçak yeni hava yolculuğu dönemini başlattı. Uçak, RA001, Seattle Uçuş Müzesi’nde görülebilir.
İlk yolcu uçuşu
Pan Am, 22 Ocak 1970’de jumbo jetini halka tanıtıyordu. Fakat New York’tan Heathrow’a olan ilk uçuş büyük bir başarı değildi.
Air Space Magazine için yazan Tony Reichhardt, “Kaptan Robert Weeks 352 yolcu ve 20 mürettebat ile Kennedy Havaalanı’nda pistte kalkışı beklerken 4 numaralı motorunda bir arıza fark etti ve iki saat boyunca pistte kaldıktan sonra kapıya geri dönmeye karar verdi” “Yolculardan bazıları 747’lerin gürültüsü ve kirliliği hakkında yüksek sesle şikayetçi olup ” Size söylemiştik “diye protesto etti, yolcular terminalde yemeğe alındı ve Pan Am bir yedek jet ayarladı. Orjinal yolcuların yirmi tanesi, tarihi ilk uçuştan bu sırada ayrılmaya karar verdi.
” Young America “(orijinal uçağın adı) olarak alelacele isim verilen yedek 747 nihayet Londra’ya ineceği tahmin edilenden saatten 27 dakika sonra, saat 1: 52’de kalktı.
Hâlâ hizmette olan en eski 747
İran Hava Kuvvetleri aktif olarak kullanılan 48 yaşında bir 747’ye sahip. Boeing tarafından 1975 yılında değiştirilmeden önce TWA ile uçuş hayatına başlayan 747 bir yıl sonra yeni sahibine teslim edilir.
Kullanmaya devam eden en eski 747, İran’ın Saha Havayollarına ait EP-SHB. Yerel rakibi olan Hazar Havayolları hizmetinde ise halen 39 yaşındaki olan bir jumbo jet bulunuyor.
BA’nın aktif jumbo’larının çoğu daha yeni. En yaşlı, G-BNLK, 1990 yılında teslim edildi; 1999’da en yeni olanı
G-BYGG filoya katılmıştı.
İstenmeyen 747’ler nereye gider?
Filolarını mümkün oldukça modern ve yakıt verimli tutmak isteyen havayolu şirketleri ve yeni teknolojiden yararlanmak isteyen hava kuvvetleri yüzünden uçakların raf ömrü düşündüğünüzden daha kısadır. Emekli edildiğinde bu uçaklar nereye gidecekler? Sonları dünyanın önde gelen uçak mezarlıklarından birinde olacak.
İçerik:http://ift.tt/iJhWCx
from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri http://ift.tt/2mcZdxM
via IFTTT
Değerleme Kriterleri: Hava Aracının Geçmişi Değerleme Kriterleri: Hava Aracının Geçmişi İkinci el hava aracı satın alırken, finanse ederken veya sigortalarken araştırılması gereken en önemli konulardan biri hava aracının geçmişidir. Hava Aracının İkinci El Değerini Belirleyen Faktörler konu başlıklı yazımda da belirttiğim üzere, hava aracının bakım durumu ve hasar geçmişi Adil Piyasa Değeri’ni etkileyen en önemli kriterlerin başında gelmektedir.Bu sebeple hava aracı değerlemesinde, değerlemeye konu hava aracının bakım durumu ve operasyon geçmişi en çok üzerinde durulması ve detaylıca araştırılması gereken bölüm olarak bilinmektedir. Hava aracının geçmişini öğrenmenin ilk yolu bakım ve uçuş kayıtlarını incelemektir. Bakım ve uçuş kayıtları hava aracının değerini belirlemede en önemli kriterlerden biridir.Düzenli tutulmuş kayıtlar, hava aracını geçmişi konusunda şüpheye yer bırakmaz ve dolayısıyla değerini arttırır. Hava aracının bakım ve uçuş kayıtlarının eksik olması, düzenli tutulmamış olması uçuşa elverişliliğini etkileyeceği gibi, alıcı açısından da tercih edilebilirliğini azaltır. Ayrıca hava aracının geçmiş sahiplerinin öğrenilmesi, hangi tescil numaralarıyla nerelerde ne tür operasyonlar gerçekleştirdiğinin bilinmesi, ilerde karşılaşılabilecek olası tehlikelere karşı alıcıyı güvence altına alır. Piyasada, aynı model ve sınıfta, standart ekipmana sahip ve nispeten benzer uçuş saati ile iniş-kalkış sayısı olan iki hava aracını birbirinden ayıran temel faktörleri hava araçlarının bakım durumu ve operasyonel geçmişi belirlemektedir.Belirtilen hava araçlarından birinin geçmişinde herhangi bir kaza veya hasar kaydı var ise, Adil Piyasa Değeri de kaza veya hasara uğramamış olandan farklı olarak değerlendirilecektir. Aynı şekilde hava aracının kullanım amacı, bakım geçmişi ve bakım kuruluşlarının yetkinliği ve hatta işletildiği coğrafya da hava aracının değerini belirlemekte kullanılan önemli kriterler arasında sayılmaktadır. Hava aracının bakım geçmişi o hava aracı hakkında bir çok ipucu verir. Şöyle ki hava aracının bakım takviminin geçmiş operator tarafından düzenli uygulanıp uygulanmadığı, hangi bakımların yapıldığı ve görev listelerinde hangi işlemlerin bulunduğunu, üretici tarafından yayınlanan Servis Bültenleri veSivil Havacılık Otoriteleri tarafından yayınlanan Uçuşa Elverişlilik Yönetmelikleri’ne uyumluluğun sağlanıp sağlanmadığını geçmiş bakım kayıtlarında görmek mümkündür. Kimi operatörler Servis Bültenleri’ne birebir uyup masraflı da olsa tüm güncellemeleri harfi harfine yerine getirirken, ticari kaygıları olan kimi operatörler kuralların gerektirdiği güncellemelere asgari bazda uyarak hava araçlarını işletebilirler.Aynı şekilde kimi operatörler hava aracının bakımı için alanında en tecrübeli ve yetkin bakım kuruluşlarını seçerken kimileri de nispeten daha ekonomik gördükleri seçeneklere yönelebilirler.Hava aracını uçuştan sonra hangara çekip görevini bitirenler olacağı gibi, seferden dönünce temizliğini yaptırıp, tüm sistemlerini kontrol eden ve var ise arıza kaydını not alıp sorun çözme odaklı çalışan titiz operatörler de vardır. Bu farklılıklar, hava aracı değerlemesinde de kriter olarak ele alınmaktadır. Aynı şekilde hava aracının geçmişteki kullanım amacı da değerine etki eden parametrelerden birini oluşturmaktadır. Geçmişte hava taksi olarak bir çok kullanıcıya hizmet vermiş bir hava aracını mı yoksa satın alındığı günden itibaren tek bir kullanıcısı olan hava aracını mı satın almayı tercih edersiniz? Bu soruyu şahsi araç satın alırken kiralama şirketinden mi yoksa ilk sahibinden mi almak istersiniz olarak da düşündüğünüzde vereceğiniz yanıt benzer olacaktır.Genellikle hava taksi olarak çalışan hava araçlarının uçuş saati ve iniş-kalkış sayısı, tek bir kullanıcıya ait hava araçlarına nazaran daha yüksektir.Dolayısıyla yıpranma bedelleri fazla ve kalan ekonomik ömürleri de görece daha kısadır. Ayrıca hava taksi olarak çalışan hava araçlarının kabin içinde kullanım sıklığından ötürü eskime ve yıpranmanın daha fazla olduğu gözlemlenmektedir. Aynı şekilde hava ambulans olarak modifiye edilen iş jetleri ve helikopterler de kullanım amaçlarından ötürü farklı bir değerleme sistemine tabi tutulurlar.Şöyle ki, bu hava araçları içerdikleri donanım ve ekipmanlar, operasyon şekilleri, uçuş saati ve iniş kalkış sayısı olarak özel iş jetleri veya özel helikopterler ile aynı kategoride değerlendirmeye tabii tutulmazlar. Hava-ambulans olarak kullanılan hava araçlarının değerini piyasa koşullarındaki talep durumu belirlese de özel hava araçlarına nazaran eskime payları yüksek olduğu için değerleri görece daha düşük hesaplanır. Hava aracının kullanım amacının yanında geçmişte işletildiği coğrafya da o hava aracı hakkında bir çok bilgi verir. Örneğin çok sıcak veya çok soğuk coğrafyalarda işletilen hava araçlarının, ılıman olarak nitelendirilen iklimlerde işletilen hava araçları ile farklı değerlendirildiklerini söylemek mümkündür. Çöl ikliminde işletilen hava araçlarının özellikle motorlarının sıcaklıktan ve kumdan olumsuz etkilendiğini söyleyebiliriz. Aynı şekilde kutup bölgelerinde işletilen hava araçlarının da sistemlerinin sık sık donma tehlikesine maruz kaldığı ve koruyucu önlemlerin hayati önem arz ettiği bilinmektedir . Bu tarz zorlu coğrafyalarda işletilen hava araçlarında belli başlı kronik problemler gözlemlenebilmekte ve bakımları ekstra özen ve dolayısıyla masraf gerektirmektedir. Bu sebeple hava aracı satın almadan ve finanse etmeden önce hava aracının geçmişinin detaylı incelenmesi; alıcının veya finansörün oluşabilecek risklere karşı bilgilendirilmesi gerekmektedir. Alanında tecrübeli ve tercihen sertifikalandırılmış uzmanlar tarafından hazırlanan Hava Aracı Değerleme Raporu hava aracının geçmişini de detaylı şekilde ele aldığından, alıcı ve finansörü oluşabilecek risklere karşı erkenden uyaracaktır. Ece Özkan DELTA AEROSPACE Hava Aracı Değerleme Uzmanı- ASA Certified Aircraft Appraiser T: +90 212 663 98 90 E: ece.ozkan@delta-aerospace.com
Değerleme Kriterleri: Hava Aracının Geçmişi
İkinci el hava aracı satın alırken, finanse ederken veya sigortalarken araştırılması gereken en önemli konulardan biri hava aracının geçmişidir.
Hava Aracının İkinci El Değerini Belirleyen Faktörler konu başlıklı yazımda da belirttiğim üzere, hava aracının bakım durumu ve hasar geçmişi Adil Piyasa Değeri’ni etkileyen en önemli kriterlerin başında gelmektedir.Bu sebeple hava aracı değerlemesinde, değerlemeye konu hava aracının bakım durumu ve operasyon geçmişi en çok üzerinde durulması ve detaylıca araştırılması gereken bölüm olarak bilinmektedir.
Hava aracının geçmişini öğrenmenin ilk yolu bakım ve uçuş kayıtlarını incelemektir. Bakım ve uçuş kayıtları hava aracının değerini belirlemede en önemli kriterlerden biridir.Düzenli tutulmuş kayıtlar, hava aracını geçmişi konusunda şüpheye yer bırakmaz ve dolayısıyla değerini arttırır. Hava aracının bakım ve uçuş kayıtlarının eksik olması, düzenli tutulmamış olması uçuşa elverişliliğini etkileyeceği gibi, alıcı açısından da tercih edilebilirliğini azaltır. Ayrıca hava aracının geçmiş sahiplerinin öğrenilmesi, hangi tescil numaralarıyla nerelerde ne tür operasyonlar gerçekleştirdiğinin bilinmesi, ilerde karşılaşılabilecek olası tehlikelere karşı alıcıyı güvence altına alır.
Piyasada, aynı model ve sınıfta, standart ekipmana sahip ve nispeten benzer uçuş saati ile iniş-kalkış sayısı olan iki hava aracını birbirinden ayıran temel faktörleri hava araçlarının bakım durumu ve operasyonel geçmişi belirlemektedir.Belirtilen hava araçlarından birinin geçmişinde herhangi bir kaza veya hasar kaydı var ise, Adil Piyasa Değeri de kaza veya hasara uğramamış olandan farklı olarak değerlendirilecektir. Aynı şekilde hava aracının kullanım amacı, bakım geçmişi ve bakım kuruluşlarının yetkinliği ve hatta işletildiği coğrafya da hava aracının değerini belirlemekte kullanılan önemli kriterler arasında sayılmaktadır.
Hava aracının bakım geçmişi o hava aracı hakkında bir çok ipucu verir. Şöyle ki hava aracının bakım takviminin geçmiş operator tarafından düzenli uygulanıp uygulanmadığı, hangi bakımların yapıldığı ve görev listelerinde hangi işlemlerin bulunduğunu, üretici tarafından yayınlanan Servis Bültenleri veSivil Havacılık Otoriteleri tarafından yayınlanan Uçuşa Elverişlilik Yönetmelikleri’ne uyumluluğun sağlanıp sağlanmadığını geçmiş bakım kayıtlarında görmek mümkündür. Kimi operatörler Servis Bültenleri’ne birebir uyup masraflı da olsa tüm güncellemeleri harfi harfine yerine getirirken, ticari kaygıları olan kimi operatörler kuralların gerektirdiği güncellemelere asgari bazda uyarak hava araçlarını işletebilirler.Aynı şekilde kimi operatörler hava aracının bakımı için alanında en tecrübeli ve yetkin bakım kuruluşlarını seçerken kimileri de nispeten daha ekonomik gördükleri seçeneklere yönelebilirler.Hava aracını uçuştan sonra hangara çekip görevini bitirenler olacağı gibi, seferden dönünce temizliğini yaptırıp, tüm sistemlerini kontrol eden ve var ise arıza kaydını not alıp sorun çözme odaklı çalışan titiz operatörler de vardır. Bu farklılıklar, hava aracı değerlemesinde de kriter olarak ele alınmaktadır.
Aynı şekilde hava aracının geçmişteki kullanım amacı da değerine etki eden parametrelerden birini oluşturmaktadır. Geçmişte hava taksi olarak bir çok kullanıcıya hizmet vermiş bir hava aracını mı yoksa satın alındığı günden itibaren tek bir kullanıcısı olan hava aracını mı satın almayı tercih edersiniz? Bu soruyu şahsi araç satın alırken kiralama şirketinden mi yoksa ilk sahibinden mi almak istersiniz olarak da düşündüğünüzde vereceğiniz yanıt benzer olacaktır.Genellikle hava taksi olarak çalışan hava araçlarının uçuş saati ve iniş-kalkış sayısı, tek bir kullanıcıya ait hava araçlarına nazaran daha yüksektir.Dolayısıyla yıpranma bedelleri fazla ve kalan ekonomik ömürleri de görece daha kısadır. Ayrıca hava taksi olarak çalışan hava araçlarının kabin içinde kullanım sıklığından ötürü eskime ve yıpranmanın daha fazla olduğu gözlemlenmektedir. Aynı şekilde hava ambulans olarak modifiye edilen iş jetleri ve helikopterler de kullanım amaçlarından ötürü farklı bir değerleme sistemine tabi tutulurlar.Şöyle ki, bu hava araçları içerdikleri donanım ve ekipmanlar, operasyon şekilleri, uçuş saati ve iniş kalkış sayısı olarak özel iş jetleri veya özel helikopterler ile aynı kategoride değerlendirmeye tabii tutulmazlar. Hava-ambulans olarak kullanılan hava araçlarının değerini piyasa koşullarındaki talep durumu belirlese de özel hava araçlarına nazaran eskime payları yüksek olduğu için değerleri görece daha düşük hesaplanır.
Hava aracının kullanım amacının yanında geçmişte işletildiği coğrafya da o hava aracı hakkında bir çok bilgi verir. Örneğin çok sıcak veya çok soğuk coğrafyalarda işletilen hava araçlarının, ılıman olarak nitelendirilen iklimlerde işletilen hava araçları ile farklı değerlendirildiklerini söylemek mümkündür. Çöl ikliminde işletilen hava araçlarının özellikle motorlarının sıcaklıktan ve kumdan olumsuz etkilendiğini söyleyebiliriz. Aynı şekilde kutup bölgelerinde işletilen hava araçlarının da sistemlerinin sık sık donma tehlikesine maruz kaldığı ve koruyucu önlemlerin hayati önem arz ettiği bilinmektedir . Bu tarz zorlu coğrafyalarda işletilen hava araçlarında belli başlı kronik problemler gözlemlenebilmekte ve bakımları ekstra özen ve dolayısıyla masraf gerektirmektedir.
Bu sebeple hava aracı satın almadan ve finanse etmeden önce hava aracının geçmişinin detaylı incelenmesi; alıcının veya finansörün oluşabilecek risklere karşı bilgilendirilmesi gerekmektedir. Alanında tecrübeli ve tercihen sertifikalandırılmış uzmanlar tarafından hazırlanan Hava Aracı Değerleme Raporu hava aracının geçmişini de detaylı şekilde ele aldığından, alıcı ve finansörü oluşabilecek risklere karşı erkenden uyaracaktır.
Ece Özkan
DELTA AEROSPACE
Hava Aracı Değerleme Uzmanı- ASA Certified Aircraft Appraiser
T: +90 212 663 98 90
E: ece.ozkan@delta-aerospace.com
from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri http://ift.tt/2D56TsV
via IFTTT
Değerleme Kriterleri: Hava Aracının Geçmişi

MÜSİAD 2017 Yılı Ekonomik Gelişmelerini Değerlendirecek 2017 Yılı Ekonomik Gelişmelerinin Değerlendirilmesi ve 2018 Yılı Beklentileri Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) ev sahipliğinde, Ankara’da 12 Ocak 2018 Cuma günü, T.C Başbakan Yardımcısı Sn. Mehmet Şimşek’in katılımlarıyla “2017 Yılı Ekonomik Gelişmelerinin Değerlendirilmesi ve 2018 Yılı Beklentileri”nin açıklanacağı Genişletilmiş Başkanlar Toplantısı gerçekleştirilecek.
2017 Yılı Ekonomik Gelişmelerinin Değerlendirilmesi ve 2018 Yılı Beklentileri
from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri http://ift.tt/2mcjofe
via IFTTT
